Velkommen til Børnetubeguide
Vil du arbejde digitalt med børn i dagtilbud? Så er du kommet til det rette sted.
Her på Børnetubeguide finder du inspiration, tips, tricks og hjælp til Børnetube og alle vores superfede programmer.
Længere nede af siden kan du finde inspiration sorteret på børnenes alder eller temaer.
Der er også adgang til hjælp – både til vores programpakke og til selve Børnetube.
Der er naturligvis også noget til de voksne. Se f.eks. hvordan du kan bruge Børnetube til planlægning, promovering eller administrativt.
Nyeste inspiration
Nyt værktøj til bevægelse
"Gå på Børnetube - for vi skal have bevægelse indenfor!" V introducerer et unikt og nyskabende værktøj på...
Lav flotte slideshows med dine billeder
Det er super nemt at tage dine billeder, og lynhurtigt omdanne dem til et slideshow med overgange og baggrundsmusik....
Få styr på formerne
Styr på formerne I dette eksempel undersøger vi de forskellige geometriske former. Børnene skal ud i verden og finde...
Kan man lege i slowmotion?
Styr på tempoet I dette eksempel har jeg sat tempoet ned på aktiviteter, der ellers går stærkt. Det er en rigtig sjov...
Info film til to-sproget forældre
Info film til to-sproget forældre Når man har familier fra andre lande, der ikke tale Dansk, har man typisk et...
Verdens mål 4 Kvalitetsuddannelse
Verdensmål 4 KvalitetsuddannelseKultur | SprogVerdensmål nr. 4 har til hensigt at sikre alle lige adgang til...
Verdensmål 5 Ligestilling mellem kønnene
Verdensmål nr. 5 har til hensigt at sikre lighed mellem kønnene med særlig fokus på kvinders muligheder, lige adg...
Verdensmål 9 Industri, innovation og infrastruktur
Verdensmål nr. 9 har til hensigt at understøtte fremme bl.a. bæredygtig industri og transport. Vi har i forløbet ...
Verdensmål 10 Mindre ulighed
Verdensmål nr. 10 har til hensigt at sikre at alle uanset køn, etnicitet, handicap etc inddrages i fællesskaber og...
Verdensmål 12 Ansvarlig forbrug og produktion
Verdensmål nr. 12 har til hensigt at understøtte at vi bruger vores ressourcer på en forsvarlig måde og reducerer...
Verdensmål 14 Livet i havet
Verdensmål nr. 14 har til hensigt at understøtte at vi passer på de ressourcer og det økosystem havet udgør, da ...
Lær min kultur at kende
Vi lever i dag i en global verden, hvor mange forskellige kulturer mødes i hverdagslivet. Det gælder også i dagtil...
Maskering og internt arkiv
Sikkerhed og maskering Maskering Børnetubeappen indeholder nu en maskeringsfunktionalitet. Dvs en mulighed for...
Min livret
Vi dykker ned i børnenes livretter, går op opdagelse i hvad de består af og hvordan de smager, og samler det hele ...
Udvidet Kimsleg
I forløbet Udvidet kimsleg arbejder vi med de fem sanser, hvor vi undersøger forskellige madvarer ved både at unde...
På opdagelse i kroppen
Ved at bruge Book Creator kan man sammen med børnene skabe en spændende interaktiv bog om kroppen fuld af nysgerrig...
Sådan laver du en velkomstfilm til nye børn
En vigtig del af arbejdet i dagtilbud handler om overgange. Når et barn starter i dit dagtilbud, åbner der sig en ny...
Til de 0-3 årige
Kan man lege i slowmotion?
Styr på tempoet I dette eksempel har jeg sat tempoet ned på aktiviteter, der ellers går stærkt. Det er en rigtig sjov...
Hvordan ser jeg ud?
Der er ingen mennesker, der er ens, heller ikke tvillinger. Så selv om vi kan minde om hinanden, er vi alle forskell...
Fra frø til plante
Børnene ser hver dag planter og blomster i haven, på vej til børnehaven, ude på legepladsen, men ved selv at plan...
Flyd eller synk?
Hvorfor kan nogle ting flyde mens andre synker? Hvorfor kan man ikke bruge sten som skibe når man sejler på vandpyt...
En tur på regnbuen
Regnbuer er noget alle børn kender og forundres over. At se en regnbue er en æstetisk og sanselig oplevelse som de...
Min livret
Vi dykker ned i børnenes livretter, går op opdagelse i hvad de består af og hvordan de smager, og samler det hele ...
Motorik-skattejagt
Vi arbejder med motorik og sprog og i dette forløb har vi fokus på de 18 grundbevægelser der er vigtige forudsætn...
Udvidet Kimsleg
I forløbet Udvidet kimsleg arbejder vi med de fem sanser, hvor vi undersøger forskellige madvarer ved både at unde...
Her bor jeg
I denne del af forløbet er der fokus på børnene selv og børnenes nære miljø. Forløbet giver mulighed for dels ...
På opdagelse i kroppen
Ved at bruge Book Creator kan man sammen med børnene skabe en spændende interaktiv bog om kroppen fuld af nysgerrig...
Fokus på forskelligheder
Fokus på forskelligheder Social | SprogVelkommen til dette forløb med billedfortælling ud fra læreplanstemaet Sociale...
Kribler det på legepladsen
I dette forløb lægges vægt på at barnet øger sit
kendskab til insekterne på legepladsen, barnet skal sæt...
Når sommerfuglen slår vingerne ud
Med Tubestory laver børnene selv deres egen fortælling om sommerfuglenes metamorfos
...Slip følelserne fri
I forløbet lægges vægt på, at barnet øger sin opmærksomhed ift. empati og indlevelse. Via billeder, lyd skaber ...
Til de 4-5 årige
Lad det gro
Lad det vokse, lad det gro I dette forløb har vi plantet karse og følger vækst processen nøje. Med film og billeder...
Få styr på formerne
Styr på formerne I dette eksempel undersøger vi de forskellige geometriske former. Børnene skal ud i verden og finde...
Kan man lege i slowmotion?
Styr på tempoet I dette eksempel har jeg sat tempoet ned på aktiviteter, der ellers går stærkt. Det er en rigtig sjov...
Verdensmål 2 Stop sult
Verdensmål nr. 2 har til hensigt at sikre at ingen sulter og alle har adgang til god ernæring. Vi har valgt at tage...
Verdensmål 3 Sundhed og trivsel
Verdensmål nr. 3 har til hensigt at sikre at der er færre alvorlige sygdomme, at flere børn får lov at blive voks...
Verdens mål 4 Kvalitetsuddannelse
Verdensmål 4 KvalitetsuddannelseKultur | SprogVerdensmål nr. 4 har til hensigt at sikre alle lige adgang til...
Verdensmål 5 Ligestilling mellem kønnene
Verdensmål nr. 5 har til hensigt at sikre lighed mellem kønnene med særlig fokus på kvinders muligheder, lige adg...
Verdensmål 8 Anstændige jobs og økonomi
Verdensmål nr. 8 har til hensigt at understøtte at alle mønd og kvinder i verden har anstændige jobs og får en r...
Verdensmål 9 Industri, innovation og infrastruktur
Verdensmål nr. 9 har til hensigt at understøtte fremme bl.a. bæredygtig industri og transport. Vi har i forløbet ...
Verdensmål 10 Mindre ulighed
Verdensmål nr. 10 har til hensigt at sikre at alle uanset køn, etnicitet, handicap etc inddrages i fællesskaber og...
Verdensmål 11 Bæredygtige byer og samfund
Verdensmål nr. 11 har til hensigt bl.a. at sikre at steder mennesker bor er sikre, inkluderende og bæredygtige. I f...
Verdensmål 12 Ansvarlig forbrug og produktion
Verdensmål nr. 12 har til hensigt at understøtte at vi bruger vores ressourcer på en forsvarlig måde og reducerer...
Verdensmål 13 Klimaindsats
Verdensmål nr. 13 har til hensigt at understøtte at vi passer på vores natur og ikke ved hjælp af forurening øde...
Verdensmål 14 Livet i havet
Verdensmål nr. 14 har til hensigt at understøtte at vi passer på de ressourcer og det økosystem havet udgør, da ...
Verdensmål 15 Livet på land
Verdensmål nr. 15 har til hensigt at beskytte og støtte bæredygtig brug af økosystemer på land. I forløbet tag...
Verdensmål 16 Fred, retfærdighed og stærke institutioner
Verdensmål nr. 16 har til hensigt at understøtte fred og stabilitet i verden. I forløbet tager vi fat i den verden...
Verdensmål 17 Partnerskab for handling
Verdensmål nr. 17 har til hensigt at understøtte engagement og samarbejde omkring verdensmålene. Vi tager udgangsp...
Hvordan ser jeg ud?
Der er ingen mennesker, der er ens, heller ikke tvillinger. Så selv om vi kan minde om hinanden, er vi alle forskell...
Lær min kultur at kende
Vi lever i dag i en global verden, hvor mange forskellige kulturer mødes i hverdagslivet. Det gælder også i dagtil...
Fra frø til plante
Børnene ser hver dag planter og blomster i haven, på vej til børnehaven, ude på legepladsen, men ved selv at plan...
Flyd eller synk?
Hvorfor kan nogle ting flyde mens andre synker? Hvorfor kan man ikke bruge sten som skibe når man sejler på vandpyt...
En tur på regnbuen
Regnbuer er noget alle børn kender og forundres over. At se en regnbue er en æstetisk og sanselig oplevelse som de...
En mad med baktusser
Med udgangspunkt i børnenes spørgsmål om noget, som ofte tages for givet undersøges det, hvad der egentlig sker, ...
Det’ råddent
Forløbet har fokus på nedbrydning / forrådnelsesprocessen og giver også børnene mulighed for at tilføje og anv...
Min livret
Vi dykker ned i børnenes livretter, går op opdagelse i hvad de består af og hvordan de smager, og samler det hele ...
Motorik-skattejagt
Vi arbejder med motorik og sprog og i dette forløb har vi fokus på de 18 grundbevægelser der er vigtige forudsætn...
Udvidet Kimsleg
I forløbet Udvidet kimsleg arbejder vi med de fem sanser, hvor vi undersøger forskellige madvarer ved både at unde...
Her bor jeg
I denne del af forløbet er der fokus på børnene selv og børnenes nære miljø. Forløbet giver mulighed for dels ...
De 4 årstider
I dette forløb arbejdes der med de 4 årstider, fokus er på at give børnene viden om de forskellige vejrfænomener...
På opdagelse i kroppen
Ved at bruge Book Creator kan man sammen med børnene skabe en spændende interaktiv bog om kroppen fuld af nysgerrig...
Fokus på forskelligheder
Fokus på forskelligheder Social | SprogVelkommen til dette forløb med billedfortælling ud fra læreplanstemaet Sociale...
På besøg i kirken
Børnene møder kirken som en del af deres omverden og uanset om de er kristne eller ej, vil de være nysgerrige på ...
Naturens mindmap
Forløbet bruger Mindmeister til at organisere de forskellige billeder efter kategorier. Kategorier er en metode til ...
Dialogisk læsning
Vi har med denne aktivitet valgt at fokusere på den pædagogiske praksis omhandlende dialogisk læsning som udviklin...
Kribler det på legepladsen
I dette forløb lægges vægt på at barnet øger sit
kendskab til insekterne på legepladsen, barnet skal sæt...
Historien om Lars rendegraver
Børnene digter en historie, skaber scenerne og tegner dem med gadekridt. Herefter tager de billeder med dem selv som...
Når sommerfuglen slår vingerne ud
Med Tubestory laver børnene selv deres egen fortælling om sommerfuglenes metamorfos
...Slip følelserne fri
I forløbet lægges vægt på, at barnet øger sin opmærksomhed ift. empati og indlevelse. Via billeder, lyd skaber ...
Til de 6-7 årige
Lad det gro
Lad det vokse, lad det gro I dette forløb har vi plantet karse og følger vækst processen nøje. Med film og billeder...
Få styr på formerne
Styr på formerne I dette eksempel undersøger vi de forskellige geometriske former. Børnene skal ud i verden og finde...
Kan man lege i slowmotion?
Styr på tempoet I dette eksempel har jeg sat tempoet ned på aktiviteter, der ellers går stærkt. Det er en rigtig sjov...
Verdensmål 2 Stop sult
Verdensmål nr. 2 har til hensigt at sikre at ingen sulter og alle har adgang til god ernæring. Vi har valgt at tage...
Verdensmål 3 Sundhed og trivsel
Verdensmål nr. 3 har til hensigt at sikre at der er færre alvorlige sygdomme, at flere børn får lov at blive voks...
Verdens mål 4 Kvalitetsuddannelse
Verdensmål 4 KvalitetsuddannelseKultur | SprogVerdensmål nr. 4 har til hensigt at sikre alle lige adgang til...
Verdensmål 5 Ligestilling mellem kønnene
Verdensmål nr. 5 har til hensigt at sikre lighed mellem kønnene med særlig fokus på kvinders muligheder, lige adg...
Verdensmål 8 Anstændige jobs og økonomi
Verdensmål nr. 8 har til hensigt at understøtte at alle mønd og kvinder i verden har anstændige jobs og får en r...
Verdensmål 9 Industri, innovation og infrastruktur
Verdensmål nr. 9 har til hensigt at understøtte fremme bl.a. bæredygtig industri og transport. Vi har i forløbet ...
Verdensmål 10 Mindre ulighed
Verdensmål nr. 10 har til hensigt at sikre at alle uanset køn, etnicitet, handicap etc inddrages i fællesskaber og...
Verdensmål 11 Bæredygtige byer og samfund
Verdensmål nr. 11 har til hensigt bl.a. at sikre at steder mennesker bor er sikre, inkluderende og bæredygtige. I f...
Verdensmål 12 Ansvarlig forbrug og produktion
Verdensmål nr. 12 har til hensigt at understøtte at vi bruger vores ressourcer på en forsvarlig måde og reducerer...
Verdensmål 13 Klimaindsats
Verdensmål nr. 13 har til hensigt at understøtte at vi passer på vores natur og ikke ved hjælp af forurening øde...
Verdensmål 14 Livet i havet
Verdensmål nr. 14 har til hensigt at understøtte at vi passer på de ressourcer og det økosystem havet udgør, da ...
Verdensmål 15 Livet på land
Verdensmål nr. 15 har til hensigt at beskytte og støtte bæredygtig brug af økosystemer på land. I forløbet tag...
Verdensmål 16 Fred, retfærdighed og stærke institutioner
Verdensmål nr. 16 har til hensigt at understøtte fred og stabilitet i verden. I forløbet tager vi fat i den verden...
Verdensmål 17 Partnerskab for handling
Verdensmål nr. 17 har til hensigt at understøtte engagement og samarbejde omkring verdensmålene. Vi tager udgangsp...
Hvordan ser jeg ud?
Der er ingen mennesker, der er ens, heller ikke tvillinger. Så selv om vi kan minde om hinanden, er vi alle forskell...
Lær min kultur at kende
Vi lever i dag i en global verden, hvor mange forskellige kulturer mødes i hverdagslivet. Det gælder også i dagtil...
Fra frø til plante
Børnene ser hver dag planter og blomster i haven, på vej til børnehaven, ude på legepladsen, men ved selv at plan...
Flyd eller synk?
Hvorfor kan nogle ting flyde mens andre synker? Hvorfor kan man ikke bruge sten som skibe når man sejler på vandpyt...
En tur på regnbuen
Regnbuer er noget alle børn kender og forundres over. At se en regnbue er en æstetisk og sanselig oplevelse som de...
En mad med baktusser
Med udgangspunkt i børnenes spørgsmål om noget, som ofte tages for givet undersøges det, hvad der egentlig sker, ...
Det’ råddent
Forløbet har fokus på nedbrydning / forrådnelsesprocessen og giver også børnene mulighed for at tilføje og anv...
Min livret
Vi dykker ned i børnenes livretter, går op opdagelse i hvad de består af og hvordan de smager, og samler det hele ...
Motorik-skattejagt
Vi arbejder med motorik og sprog og i dette forløb har vi fokus på de 18 grundbevægelser der er vigtige forudsætn...
Udvidet Kimsleg
I forløbet Udvidet kimsleg arbejder vi med de fem sanser, hvor vi undersøger forskellige madvarer ved både at unde...
Her bor jeg
I denne del af forløbet er der fokus på børnene selv og børnenes nære miljø. Forløbet giver mulighed for dels ...
De 4 årstider
I dette forløb arbejdes der med de 4 årstider, fokus er på at give børnene viden om de forskellige vejrfænomener...
På opdagelse i kroppen
Ved at bruge Book Creator kan man sammen med børnene skabe en spændende interaktiv bog om kroppen fuld af nysgerrig...
Fokus på forskelligheder
Fokus på forskelligheder Social | SprogVelkommen til dette forløb med billedfortælling ud fra læreplanstemaet Sociale...
På besøg i kirken
Børnene møder kirken som en del af deres omverden og uanset om de er kristne eller ej, vil de være nysgerrige på ...
Naturens mindmap
Forløbet bruger Mindmeister til at organisere de forskellige billeder efter kategorier. Kategorier er en metode til ...
Dialogisk læsning
Vi har med denne aktivitet valgt at fokusere på den pædagogiske praksis omhandlende dialogisk læsning som udviklin...
Kribler det på legepladsen
I dette forløb lægges vægt på at barnet øger sit
kendskab til insekterne på legepladsen, barnet skal sæt...
Historien om Lars rendegraver
Børnene digter en historie, skaber scenerne og tegner dem med gadekridt. Herefter tager de billeder med dem selv som...
Når sommerfuglen slår vingerne ud
Med Tubestory laver børnene selv deres egen fortælling om sommerfuglenes metamorfos
...Slip følelserne fri
I forløbet lægges vægt på, at barnet øger sin opmærksomhed ift. empati og indlevelse. Via billeder, lyd skaber ...