FN’s 17 verdensmål

Temabeskrivelse

Verdensmålene består af i alt 17 mål som handler om at løse mange af klodens største problemer inden 2030. De 17 Verdensmål er samlet set den mest ambitiøse plan i menneskehedens historie.

Hvor de tidligere mål mest omhandlede udviklingslandene, vil de nye Verdensmål betyde, at alle lande i verden skal påtage sig et fælles ansvar og indstille sig på at producere, forbruge og agere bæredygtigt.

I 2030 skal børn og unge vokse op i en verden uden sult og fattigdom, hvor alle er lige, og naturen og klimaet har det godt.

FN har således sat fælles kurs mod en bæredygtig fremtid for alle på planeten Jorden.

I dette tema har vi stillet skarpt på hvordan du kan arbejde med de 17 verdensmål i dagtilbud med udgangspunkt i den erfaringsverden børnene har. 

Verdensmål 2 Stop sult

Verdensmål 2 Stop sult

Verdensmål nr. 2 har til hensigt at sikre at ingen sulter og alle har adgang til god ernæring. Vi har valgt at tage udgangspunkt i den verden børnene kender og ser på hvad børnene spiser i løbet af dagen, hvad kroppen har brug for og hvad kroppen ikke har brug for.

Verdensmål 3 Sundhed og trivsel

Verdensmål 3 Sundhed og trivsel

Verdensmål nr. 3 har til hensigt at sikre at der er færre alvorlige sygdomme, at flere børn får lov at blive voksne og at flere har adgang til behandling af sygdomme. Vi har valgt at tage udgangspunkt i den verden børnene kender og arbejder derfor særligt med trivsel.

Verdens mål 4 Kvalitetsuddannelse

Verdens mål 4 Kvalitetsuddannelse

Verdensmål 4 KvalitetsuddannelseKultur | SprogVerdensmål nr. 4 har til hensigt at sikre alle lige adgang til kvalitetsuddannelse og fremme alles ulighed for livslang læring. En af de vigtige forskelle dagtilbuddet kan gøre i den henseende, er at skabe interesse hos...

Verdensmål 5 Ligestilling mellem kønnene

Verdensmål 5 Ligestilling mellem kønnene

Verdensmål nr. 5 har til hensigt at sikre lighed mellem kønnene med særlig fokus på kvinders muligheder, lige adgang til løn, muligheder, sikkerhed m.m. Vi har valgt at tage udgangspunkt i den verden børnene kender og går derfor på opdagelse i børnenes erfaringer med kønsroller hjemme.

Verdensmål 8 Anstændige jobs og økonomi

Verdensmål 8 Anstændige jobs og økonomi

Verdensmål nr. 8 har til hensigt at understøtte at alle mønd og kvinder i verden har anstændige jobs og får en rimelig løn – herunder også at øve indflydelse på fx iværksætteri. I forløbet tager vi fat i erfaringsverden børnene har omkring arbejde og ser på, hvad man egentlig kan have for et arbejde og hvad mænd og kvinder kan lave for noget arbejde.

Verdensmål 9 Industri, innovation og infrastruktur

Verdensmål 9 Industri, innovation og infrastruktur

Verdensmål nr. 9 har til hensigt at understøtte fremme bl.a. bæredygtig industri og transport. Vi har i forløbet valgt at tage fat i den erfaringsverden børnene har og omsætte verdensmålet til et tema om trafik.

Verdensmål 10 Mindre ulighed

Verdensmål 10 Mindre ulighed

Verdensmål nr. 10 har til hensigt at sikre at alle uanset køn, etnicitet, handicap etc inddrages i fællesskaber og at diskriminerende skikke afskaffes. En af de forskelle dagtilbud kan gøre i den henseende er, at være opmærksomme på, hvad det er for skel, forståelser og logikker der anvendes i forhold til børnene fx omkring køn, alder, etnicitet m.v. og dermed også få øje på andre ligheder børnene imellem end dem vi ofte benytter os af.

Verdensmål 11 Bæredygtige byer og samfund

Verdensmål 11 Bæredygtige byer og samfund

Verdensmål nr. 11 har til hensigt bl.a. at sikre at steder mennesker bor er sikre, inkluderende og bæredygtige. I forløbet har fokus været på den erfaringsverden børnene har, hvor følelsen af sikkerhed er relateret til omsorgspersoner og politiet og hvor regler oftest er lavet af de voksne omkring børnene.

Verdensmål 12 Ansvarlig forbrug og produktion

Verdensmål 12 Ansvarlig forbrug og produktion

Verdensmål nr. 12 har til hensigt at understøtte at vi bruger vores ressourcer på en forsvarlig måde og reducerer vores affald. Med udgangspunkt i den verden børnene kender og har erfaring med, undersøger vi lokale fødevarer. Hvad skal vi egentlig leve af, hvis vi kun må købe lokal mad?

Verdensmål 13 Klimaindsats

Verdensmål 13 Klimaindsats

Verdensmål nr. 13 har til hensigt at understøtte at vi passer på vores natur og ikke ved hjælp af forurening ødelægger klimaet yderligere. Desuden er der med målet fokus på genopretning af naturen. Med udgangspunkt i den verden børnene kender og har erfaring med, arbejder vi med kompost og planter.

Verdensmål 14 Livet i havet

Verdensmål 14 Livet i havet

Verdensmål nr. 14 har til hensigt at understøtte at vi passer på de ressourcer og det økosystem havet udgør, da havet er både vigtig som miljø og i forhold til fødevarer. Med udgangspunkt i den verden børnene kender og har erfaring med, arbejder vi med det lokale vandmiljø. Vi undersøger hvad der lever i vandet og hvad vi kan spise der kommer fra vandet.

Verdensmål 15 Livet på land

Verdensmål 15 Livet på land

Verdensmål nr. 15 har til hensigt at beskytte og støtte bæredygtig brug af økosystemer på land. I forløbet tager vi fat i den verden børnene kender og har indflydelse på; nemlig genbrug af materialer i børnenes hverdag.

Verdensmål 16 Fred, retfærdighed og stærke institutioner

Verdensmål 16 Fred, retfærdighed og stærke institutioner

Verdensmål nr. 16 har til hensigt at understøtte fred og stabilitet i verden. I forløbet tager vi fat i den verden børnene kender og har indflydelse på; nemlig børnefællesskabet i børnehaven. Vi arbejder ud fra spørgsmålet om, hvad der set i børneperspektiv, skal til for at det er rart at være i børnehaven

Verdensmål 17 Partnerskab for handling

Verdensmål 17 Partnerskab for handling

Verdensmål nr. 17 har til hensigt at understøtte engagement og samarbejde omkring verdensmålene. Vi tager udgangspunkt i den verden børnene kender og har erfaring med og arbejder med samarbejde omkring et større byggeprojekt i sandkassen, hvor det er samarbejde i børnefællesskabet der er fokus på.