Science

Temabeskrivelse

Er I nysgerrige på hvordan i kan arbejde med science i dagtilbuddene så er her en samling af inspirationsindlæg der alle udforsker science delen af den revideret læreplan.

“Sciencetilgangen vægter en undersøgende tilgang, som åbner for en aktiv inddragelse af naturen og naturfænomener som lys, luft, magnetisme og vejrfænomener. I sciencetilgangen er der fokus på børns begyndende forståelse for lovmæssigheder i naturen, børns medfødte talfornemmelse og fornemmelse for størrelser og dermed en begyndende matematisk opmærksomhed. Der tages udgangspunkt i et læringssyn, der aktivt inddrager børnenes eksisterende viden og erfaringer, undren og spørgsmål, men som samtidig forstyrrer og udfordrer børnenes aktuelle forståelse. En proces, som går fra det meget konkrete til det abstrakte – fra regnorm til luftfart, hvor det pædagogiske personale skaber en mental bro mellem den konkrete læring i hverdagen og samtidig har øje for naturvidenskabens forståelser og begreber”. (fra Hovedpublikationen, den styrkede pædagogiske læreplan, s. 44)

Temaressourcer

Til dette tema findes følgende ressourcekanaler:

pt. ingen resourcekanaler

Database over forskellige papirflyvere

Ris, ros og ideer kan sendes til:
SEND EN MAIL

5 fantastiske opdateringer til Book Creator på Børnetube

5 fantastiske opdateringer til Book Creator på Børnetube

Book creator har opdateret deres Pen tool og udstyret det med 5 nye fantastisk fede features. Nye pen styles, magisk ink, et fill værktøj, emojis samt muligheden for at kunne redigere sine tegninger. Det er en seriøs opdatering af et af værktøjerne i Book creator, som...

Info film til to-sproget forældre

Info film til to-sproget forældre

Info film til to-sproget forældreNår man har familier fra andre lande, der ikke tale Dansk, har man typisk et opstarts møde med en tolk. Når først opstartsmødet er overstået vil der stadig komme situationer hvor en tolk ville være nødvendigt. For at komme nogle af de...

Verdensmål 1 Afskaf fattigdom

Verdensmål 1 Afskaf fattigdom

Verdensmål nr. 1 har til hensigt at sikre alle lige adgang ressourcer og sikre at ingen lever i fattigdom i nogen form. Vi tager således udgangspunkt i børnenes oplevelse af, hvad der er nødvendigt at have, for at leve et godt liv og hvad man kan undvære.

Verdensmål 2 Stop sult

Verdensmål 2 Stop sult

Verdensmål nr. 2 har til hensigt at sikre at ingen sulter og alle har adgang til god ernæring. Vi har valgt at tage udgangspunkt i den verden børnene kender og ser på hvad børnene spiser i løbet af dagen, hvad kroppen har brug for og hvad kroppen ikke har brug for.

Verdensmål 3 Sundhed og trivsel

Verdensmål 3 Sundhed og trivsel

Verdensmål nr. 3 har til hensigt at sikre at der er færre alvorlige sygdomme, at flere børn får lov at blive voksne og at flere har adgang til behandling af sygdomme. Vi har valgt at tage udgangspunkt i den verden børnene kender og arbejder derfor særligt med trivsel.

Verdens mål 4 Kvalitetsuddannelse

Verdens mål 4 Kvalitetsuddannelse

Verdensmål 4 KvalitetsuddannelseKultur | Sprog Verdensmål nr. 4 har til hensigt at sikre alle lige adgang til kvalitetsuddannelse og fremme alles ulighed for livslang læring. En af de vigtige forskelle dagtilbuddet kan gøre i den henseende, er at skabe interesse hos...

Verdensmål 5 Ligestilling mellem kønnene

Verdensmål 5 Ligestilling mellem kønnene

Verdensmål nr. 5 har til hensigt at sikre lighed mellem kønnene med særlig fokus på kvinders muligheder, lige adgang til løn, muligheder, sikkerhed m.m. Vi har valgt at tage udgangspunkt i den verden børnene kender og går derfor på opdagelse i børnenes erfaringer med kønsroller hjemme.

Verdensmål 6 Rent vand og sanitet

Verdensmål 6 Rent vand og sanitet

Verdensmål nr. 6 har til hensigt at understøtte at alle har adgang til rent vand og gode sanitære forhold.
I forløbet tager vi fat i den erfaringsverden børnene har omkring vand og sanitet og undersøger, hvad en kloak er og hvordan den fungerer.

Verdensmål 7 Bæredygtig energi

Verdensmål 7 Bæredygtig energi

Verdensmål nr. 7 har til hensigt at understøtte at flere får adgang til energi ressourcer og at disse ressourcer i stadig større omfang er bæredygtige. Med udgangspunkt i den verden børnene kender og har erfaring med, kigger vi på vindmøller og solceller, som er ting børnene møder i deres hverdag.

Verdensmål 8 Anstændige jobs og økonomi

Verdensmål 8 Anstændige jobs og økonomi

Verdensmål nr. 8 har til hensigt at understøtte at alle mønd og kvinder i verden har anstændige jobs og får en rimelig løn – herunder også at øve indflydelse på fx iværksætteri. I forløbet tager vi fat i erfaringsverden børnene har omkring arbejde og ser på, hvad man egentlig kan have for et arbejde og hvad mænd og kvinder kan lave for noget arbejde.

Verdensmål 9 Industri, innovation og infrastruktur

Verdensmål 9 Industri, innovation og infrastruktur

Verdensmål nr. 9 har til hensigt at understøtte fremme bl.a. bæredygtig industri og transport. Vi har i forløbet valgt at tage fat i den erfaringsverden børnene har og omsætte verdensmålet til et tema om trafik.

Verdensmål 10 Mindre ulighed

Verdensmål 10 Mindre ulighed

Verdensmål nr. 10 har til hensigt at sikre at alle uanset køn, etnicitet, handicap etc inddrages i fællesskaber og at diskriminerende skikke afskaffes. En af de forskelle dagtilbud kan gøre i den henseende er, at være opmærksomme på, hvad det er for skel, forståelser og logikker der anvendes i forhold til børnene fx omkring køn, alder, etnicitet m.v. og dermed også få øje på andre ligheder børnene imellem end dem vi ofte benytter os af.

Verdensmål 11 Bæredygtige byer og samfund

Verdensmål 11 Bæredygtige byer og samfund

Verdensmål nr. 11 har til hensigt bl.a. at sikre at steder mennesker bor er sikre, inkluderende og bæredygtige. I forløbet har fokus været på den erfaringsverden børnene har, hvor følelsen af sikkerhed er relateret til omsorgspersoner og politiet og hvor regler oftest er lavet af de voksne omkring børnene.

Verdensmål 12 Ansvarlig forbrug og produktion

Verdensmål 12 Ansvarlig forbrug og produktion

Verdensmål nr. 12 har til hensigt at understøtte at vi bruger vores ressourcer på en forsvarlig måde og reducerer vores affald. Med udgangspunkt i den verden børnene kender og har erfaring med, undersøger vi lokale fødevarer. Hvad skal vi egentlig leve af, hvis vi kun må købe lokal mad?

Verdensmål 13 Klimaindsats

Verdensmål 13 Klimaindsats

Verdensmål nr. 13 har til hensigt at understøtte at vi passer på vores natur og ikke ved hjælp af forurening ødelægger klimaet yderligere. Desuden er der med målet fokus på genopretning af naturen. Med udgangspunkt i den verden børnene kender og har erfaring med, arbejder vi med kompost og planter.

Verdensmål 14 Livet i havet

Verdensmål 14 Livet i havet

Verdensmål nr. 14 har til hensigt at understøtte at vi passer på de ressourcer og det økosystem havet udgør, da havet er både vigtig som miljø og i forhold til fødevarer. Med udgangspunkt i den verden børnene kender og har erfaring med, arbejder vi med det lokale vandmiljø. Vi undersøger hvad der lever i vandet og hvad vi kan spise der kommer fra vandet.

Verdensmål 15 Livet på land

Verdensmål 15 Livet på land

Verdensmål nr. 15 har til hensigt at beskytte og støtte bæredygtig brug af økosystemer på land. I forløbet tager vi fat i den verden børnene kender og har indflydelse på; nemlig genbrug af materialer i børnenes hverdag.

Verdensmål 16 Fred, retfærdighed og stærke institutioner

Verdensmål 16 Fred, retfærdighed og stærke institutioner

Verdensmål nr. 16 har til hensigt at understøtte fred og stabilitet i verden. I forløbet tager vi fat i den verden børnene kender og har indflydelse på; nemlig børnefællesskabet i børnehaven. Vi arbejder ud fra spørgsmålet om, hvad der set i børneperspektiv, skal til for at det er rart at være i børnehaven

Verdensmål 17 Partnerskab for handling

Verdensmål 17 Partnerskab for handling

Verdensmål nr. 17 har til hensigt at understøtte engagement og samarbejde omkring verdensmålene. Vi tager udgangspunkt i den verden børnene kender og har erfaring med og arbejder med samarbejde omkring et større byggeprojekt i sandkassen, hvor det er samarbejde i børnefællesskabet der er fokus på.

NY: Børnetube for ledere

NY: Børnetube for ledere

Er du leder? Så kan du nu få tips og tricks til, hvordan du kan udnytte værktøjer på Børnetube i forbindelse med din daglige ledelse. Vi har startet en helt ny sektion på Børnetubeguide. Den hedder "For ledere" og kan findes i menuen ovenfor. "For ledere" er et...

December er fyldt med tips & tricks til Børnetube

December er fyldt med tips & tricks til Børnetube

24 tips & tricks til brugen af Børnetube - det er hvad du kan blive begavet med, hvis du følger vores julekalender på Facebook. Hvis du endnu ikke har "liket" vores Facebook side, så skynd dig over på Facebook. Så vil du nemlig kunne modtage én ny låge hver dag,...

Hvordan ser jeg ud?

Hvordan ser jeg ud?

Der er ingen mennesker, der er ens, heller ikke tvillinger. Så selv om vi kan minde om hinanden, er vi alle forskellige. Det betyder, at hvert eneste menneske er unikt.

Lær min kultur at kende

Lær min kultur at kende

Vi lever i dag i en global verden, hvor mange forskellige kulturer mødes i hverdagslivet. Det gælder også i dagtilbuddet, hvor børn med forskellige kulturelle baggrunde, mødes hver dag i børnehaven.

Planlægning af forløb

Planlægning af forløb

Planlægning af et forløb Der kan være mange måder at planlægge på. Her kommer et bud på en fleksibel og dynamisk måde at planlægge et større projekt på. I Mindmeister kan man lave en mindmap, en brainstorm på hvad forløbet skal indeholde. I eksemplet her er det et...

Børnetube nu med øget sikkerhed og maskering

Børnetube nu med øget sikkerhed og maskering

Sikkerhed og maskering   Maskering Børnetubeappen indeholder nu en maskeringsfunktionalitet. Dvs en mulighed for at sløre dele af en video eller et billede, fx at sløre en person som indgår i en video som ikke længere må genkendes/vises . Eksempel på case, hvor...

Fordeling af børn

Fordeling af børn

Fordeling af børn Det kan nogen gange være nødvendigt med en oversigt over børnene og voksne. Det kan feks være: fordeling af børn på stuerne primærpædagogens børn læringsgrupper ansvarsområder fordeling af arbejdsopgaver et organisations oversigtskort   Tit...

Prøv de nye temaer her på Børnetubeguide

Prøv de nye temaer her på Børnetubeguide

Vores nyeste tiltag på Børnetubeguide er "Temaer", her er samlinger af inspirations indlæg på tværs af de 6 læreplanstemaer. Du dykke ned i netop det tema du finder interessant og se hvordan du kan bruge digitale værktøjer som understøttende i det pædagogiske arbejde....

Sten på rejse

Sten på rejse

Verden har ikke altid været den samme og den forandrer sig hele tiden. Det kan være ubegribeligt at Danmark engang har været helt dækket af is eller at isen har bevæget sig. At verdensdelene har set helt anderledes ud og være placeret anderledes. At der lige her, hvor jeg står, har været tyk is og levet mamuter eller at hele Danmark har været en stor skov.

Papirflyver challenge

Papirflyver challenge

Vi laver i forløbet et eksperimentarium med papirflyvere og undersøger, hvordan form, vægt og materiale har betydning for flyveevne.
Vi registrerer undervejs vægt, flyvelængde m.v. og arbejder således med en begyndende forståelse af matematiske begreber og en undersøgende tilgang, som der lægges op til med fokus på science.

Fra frø til plante

Fra frø til plante

Børnene ser hver dag planter og blomster i haven, på vej til børnehaven, ude på legepladsen, men ved selv at plante frø, passe frøene og se dem blive til små planter, får børnene lov til at opleve glæden ved at få ting til at gro.

Flyd eller synk?

Flyd eller synk?

Hvorfor kan nogle ting flyde mens andre synker? Hvorfor kan man ikke bruge sten som skibe når man sejler på vandpytter mens en korkprop er god at sejle med? Hvorfor kan jeg selv flyde når jeg slapper af men synker hvis jeg ikke slapper af? Hvorfor kan et stort tungt skib sejle, mens en lille sten synker?

En tur på regnbuen

En tur på regnbuen

Regnbuer er noget alle børn kender og forundres over. At se en regnbue er en æstetisk og sanselig oplevelse som de fleste børn undres over og er optagede af. Hvornår kan man se en regnbue? Hvorfor har den altid den samme farvekombination? Kan man selv lave regnbuer?

En mad med baktusser

En mad med baktusser

Med udgangspunkt i børnenes spørgsmål om noget, som ofte tages for givet undersøges det, hvad der egentlig sker, hvis vi ikke vasker hænder. De fleste børn ved godt at det skal man og mange ved nok også at det har noget at gøre med bakterier, men hvad det betyder mere konkret står måske lidt mere uklart.

Det’ råddent

Det’ råddent

Forløbet har fokus på nedbrydning / forrådnelsesprocessen og giver også børnene mulighed for at tilføje og anvende mange nye ord i deres ordforråd. Ved at eksperimentere med naturligt forekommende fænomener, gør børnene de første erfaringer med naturvidenskabelige tænke- og analysemåder ved at foretage undersøgelser, udforske sammenhænge og anvende forskellige analoge og digitale redskaber til fastholdelse af erfaringer og oplevelser og til at søge ny viden

Min livret

Min livret

Vi dykker ned i børnenes livretter, går op opdagelse i hvad de består af og hvordan de smager, og samler det hele til vores egen opskrift eller kogebog i Bookcreator.

Wevideo imponere med kæmpe mediesamling

Wevideo imponere med kæmpe mediesamling

WeVideo har, på web, udbygget programmet med endnu et Star Library – stjernebibliotek – som er en gigantisk samling filmklip, billeder, illustrationer, grafik, lydoptagelser og meget andet. Alt sammen indbygget i WeVideo – lige til at søge i – og lige til at anvende.

Wevideo tager over for Animoto og Wrapster

Wevideo tager over for Animoto og Wrapster

Til sommerferien 2018 siger vi farvel og tak til Wrapster på Børnetube. Men fortvivl ikke. Heldigvis har vi et super værktøj, der kan tage over, så du fortsat nemt kan lave billedshows og videoer Wevideo klarer opgaven med bravour. Så selv om nogle ting ændrer sig fra Wrapster til WeVideo, er muligheden for at du og børnene kan lave små, flotte film og billedshows stadig optimale med Børnetube.

GDPR og persondata på Børnetube – sådan gør vi.

GDPR og persondata på Børnetube – sådan gør vi.

Tiden er forbi, hvor en pædagog kan gå på nettet og finde et mere eller mindre gratis digitalt værktøj at bruge. Det er nu direkte ulovligt at finde og håndplukke digitale værktøjer, hvis IKKE der samtidig indgåes gyldige kommunal-udstedte databehandleraftaler med den...

Stamtræ

Stamtræ

I denne del af forløbet er der fokus på, hvordan børnenes familie ser ud, hvem er i familien og hvilken relation børnene har til de forskellige familiemedlemmer.

Motorik-skattejagt

Motorik-skattejagt

Vi arbejder med motorik og sprog og i dette forløb har vi fokus på de 18 grundbevægelser der er vigtige forudsætninger for børnenes motoriske udvikling

Udvidet Kimsleg

Udvidet Kimsleg

I forløbet Udvidet kimsleg arbejder vi med de fem sanser, hvor vi undersøger forskellige madvarer ved både at undersøge hvordan maden smager, dufter, ser ud, om det har en lyd og hvordan det føles.

Her bor vi

Her bor vi

Vi arbejder med læreplanstemaet Kulturelle udtryksformer og værdier samt natur og naturfænomener. I denne del af forløbet udforsker vi børnenes verden fra det lokale til det globale.

Her bor jeg

Her bor jeg

I denne del af forløbet er der fokus på børnene selv og børnenes nære miljø. Forløbet giver mulighed for dels at arbejde med børnenes kendskab til lokalområdet, besøge hinandens bopæl og give et indblik i, hvordan børnene i gruppen bor – både hvad der er ens og forskelligt.

De 4 årstider

De 4 årstider

I dette forløb arbejdes der med de 4 årstider, fokus er på at give børnene viden om de forskellige vejrfænomener de 4 årstider indeholder samt øget ordforråd.

På opdagelse i kroppen

På opdagelse i kroppen

Ved at bruge Book Creator kan man sammen med børnene skabe en spændende interaktiv bog om kroppen fuld af nysgerrige spørgsmål og gode svar, forslag til aktiviteter og billeder og film af processen. Book Creators mange muligheder for at arbejde multimodalt, gør den oplagt til at arbejde med børns nysgerrighed og skabe ny viden om kroppen.

Min ferie med Film X

Min ferie med Film X

Uanset om barnet har været på rejse eller har leget med en ven i byens park, så vil de have en historie at bringe i spil. Historien vækkes til live i en kreativ lille film.

Fokus på forskelligheder

Fokus på forskelligheder

Fokus på forskelligheder Social | Sprog Velkommen til dette forløb med billedfortælling ud fra læreplanstemaet Sociale kompetencer med særligt fokus på forskelligheder. Velkommen til dette forløb med billedfortælling ud fra læreplanstemaet Sociale kompetencer med...

Sådan laver du en velkomstfilm til nye børn

Sådan laver du en velkomstfilm til nye børn

En vigtig del af arbejdet i dagtilbud handler om overgange. Når et barn starter i dit dagtilbud, åbner der sig en ny verden på rigtig mange planer. Ved at lave en film der byder velkommen vil det kommende barn få et indblik i den nye hverdag allerede inden opstart....

På besøg i kirken

På besøg i kirken

Børnene møder kirken som en del af deres omverden og uanset om de er kristne eller ej, vil de være nysgerrige på hvad der gemmer sig bag de tykke mure.

Naturens mindmap

Naturens mindmap

Forløbet bruger Mindmeister til at organisere de forskellige billeder efter kategorier. Kategorier er en metode til at lære børn om sammenhænge selv om ting er forskellige. Selv om ting kan minde om hinanden, er de ikke nødvendigvis i samme kategori og måske er de i virkeligheden meget forskellige.

Dialogisk læsning med foto og Wevideo

Dialogisk læsning med foto og Wevideo

Vi har med denne aktivitet valgt at fokusere på den pædagogiske praksis omhandlende dialogisk læsning som udviklingsredskab af børns ordforråd samt generelle sprogtilegnelse.

Mit hjem

Mit hjem

Vi arbejder med familier, boligformer, forståelsen af forskelligheder og følelsen af at høre til. Alt sammen elementer der kan være med til at styrke den grundlæggende forståelse af jeg’et i relation til omgivelserne.

Spøgelser og følelser

Spøgelser og følelser

Børnene har ofte en fantastisk fantasi. En fantasi der kan føre mange sjove oplevelser med sig. En fantasi der skal dyrkes.
Men ind imellem kan fantasien blive frygtindgydende- for tænk hvis der bor et spøgelse under sengen

Puppet Pals og Rullinger

Puppet Pals og Rullinger

Dette forløb starter i det kreative værksted hvor børnene skal lave rullinger, som er små dukker lavet af toiletpapirruller. Børnene skal derefter lave et digitalt dukketeater hvor de præsenterer deres rullinger.

Kribler det på legepladsen

Kribler det på legepladsen

I dette forløb lægges vægt på at barnet øger sit
kendskab til insekterne på legepladsen, barnet skal sætte ord på sin egen natur fortælling

Historien om Lars rendegraver

Historien om Lars rendegraver

Børnene digter en historie, skaber scenerne og tegner dem med gadekridt. Herefter tager de billeder med dem selv som statister/hovedpersoner der fotograferes.

Eventyr på en ny måde

Eventyr på en ny måde

Dette forløb lægger vægt på, at barnet øger sit ordforråd og sin begrebsverden. Det sker ved at arbejde med det samme eventyr på mange forskellige måder.

Slip følelserne fri

Slip følelserne fri

I forløbet lægges vægt på, at barnet øger sin opmærksomhed ift. empati og indlevelse. Via billeder, lyd skaber barnet en Tubestory om følelser.

Hello world!

Welcome to WordPress. This is your first post. Edit or delete it, then start writing!