Historien om Lars Randegraver
Kultur | Social

I dette forløb arbejder børnene med historier ud fra læreplanstemaet Kultur og kulturelle udtryksformer, med særligt fokus på at skabe historier selv.

Introduktion

I forløb er børnene  producenter,  medskaber og hovedpersoner i deres egen fortælling. Ved at opdigte en historie og tegne scenen med gadekridt får børnene mulighed for at udvikle deres kreative sans og slippe fantasien fri.

Uddybning af emnet

Børnene digter en historie, skaber scenerne og tegner dem med gadekridt. Herefter tager de billeder med dem selv som statister/hovedpersoner.

Forløbet kunne indeholde:

  • hører en masse gode historier
  • snak om hvad en god historie indeholder
  • digte en historie sammen
  • tegne de store kridttegninger ud fra historien

De færdige kridttegninger fotograferes med børnene som statister.

Dokumentation

Dokumentationen for læreplanstemaet tager afsæt i Tubestory i Børnetube appen og udmunder i en færdig film der kunne se sådan ud:

Forløbet trin-for-trin

De færdige kridttegninger fotograferes med børnene som statister og de udvalgte billeder importeres til et nyt projekt i Tubestory.

I Tubestory sætter børnene billederne sammen i en den rigtige rækkefølge og optager historien ud fra hvad billederne viser. De kan både pege og zoome i deres fortælling.
Når børnenes fortælling er færdig gemmes og afsluttes projektet hvorefter det udgives på  Børnetube og lægges i barnets bog.

Temaet

Dette inspirationsindlæg er en del af et større tema. Tryk her og gå på opdagelse i dette tema. Her finder du nemlig mange andre inspirationsindlæg a la det, som du sidder med her.

Mere Tubestory

Dette inspirationsindlæg bruger Tubestory, som er et af børnetubes værktøjer. Du kan gå på opdagelse i de mange andre muligheder og funktionaliteter som dette værktøj rummer ved at klikke her.

Kolofon!

Dette forløb er forfattet af Mette Lyngdal, og er udgivet af LærIT under den åbne licens cc:by. Indlægget må deles, gengives og bearbejdes frit, når blot man krediterer ophavet “Historien om Lars randegraver”  cc:by LærIT”