En tur på regnbuen
En tur på regnbuen
Regnbuer er noget alle børn kender og forundres over. At se en regnbue er en æstetisk og sanselig oplevelse som de fleste børn undres over og er optagede af. Hvornår kan man se en regnbue? Hvorfor har den altid den samme farvekombination? Kan man selv lave regnbuer?
Ved at tage udgangspunkt i et for børnene kendt fænomen, regnbuer, går vi på opdagelse i lysets brydning. Vi leder efter steder med regnbuer, forsøger selv at skabe regnbuer og gengiver regnbuer i billede og lyd.
Vi arbejder dermed med regnbuer med den undersøgende tilgang i science, hvor vi undersøger, hvad der skal til for at der opstår en regnbue, og lader børnene eksperimentere med fænomenet.
Samtidig har vi fokus på at udvide sproget ved at undersøge det samme fænomen på mange måder. Vi arbejder både med at udvide ordforrådet og give adgang til nye begreber som hjælper børnene med at begribe verden.
Gennem sproget arbejder vi med børnenes refleksionsevne når vi går på jagt efter regnbuer i forskellige former og undersøger, hvordan de opstår og om vi selv kan skabe regnbuer.
Sidst men ikke mindst får den sanselige dimension lov til at komme til udtryk, når børnene til dokumentationen skal finde musik som de mener illustrerer en regnbue.
I denne del af forløbet er vi på jagt efter regnbuer – både hvor vi støder på dem og hvordan vi selv kan lave dem. Der er fokus på dels at undersøge hvor og hvornår regnbuer findes, samt at få øje på de farvemønstre der indgår i en regnbue og finde ud af, hvornår regnbuer findes. I forløbet er der fundet naturligt forekommende regnbuer, lavet regnbuer med prismer, malet regnbuer m.m. Afslutningsvis findes musik, som børnene synes lyder som regnbuer.
Undervejs tages der billeder, når der stødes på regnbuer.
Billederne anvendes til at lave en video i WeVideo om regnbuer, hvor børnene selv indsætter billeder til filmen, dikterer teksten og tilsætter musik, som de synes passer til regnbue temaet.
Forslag til yderligere aktiviteter;
Lav en opskrift på regnbuer
Læs myter og sagn om regnbuer (der findes mange)
Mal billeder af regnbuer
Find andre naturfænomener som børnene skal beskrive med musik
Andet inspiration
Lad det gro
Lad det vokse, lad det gro I dette forløb har vi plantet karse og følger vækst processen nøje. Med film og billeder...
Få styr på formerne
Styr på formerne I dette eksempel undersøger vi de forskellige geometriske former. Børnene skal ud i verden og finde...
Kan man lege i slowmotion?
Styr på tempoet I dette eksempel har jeg sat tempoet ned på aktiviteter, der ellers går stærkt. Det er en rigtig sjov...
Info film til to-sproget forældre
Info film til to-sproget forældre Når man har familier fra andre lande, der ikke tale Dansk, har man typisk et...
Verdensmål 1 Afskaf fattigdom
Verdensmål nr. 1 har til hensigt at sikre alle lige adgang ressourcer og sikre at ingen lever i fattigdom i nogen fo...
Verdensmål 2 Stop sult
Verdensmål nr. 2 har til hensigt at sikre at ingen sulter og alle har adgang til god ernæring. Vi har valgt at tage...
Verdensmål 3 Sundhed og trivsel
Verdensmål nr. 3 har til hensigt at sikre at der er færre alvorlige sygdomme, at flere børn får lov at blive voks...
Verdens mål 4 Kvalitetsuddannelse
Verdensmål 4 KvalitetsuddannelseKultur | SprogVerdensmål nr. 4 har til hensigt at sikre alle lige adgang til...
Verdensmål 5 Ligestilling mellem kønnene
Verdensmål nr. 5 har til hensigt at sikre lighed mellem kønnene med særlig fokus på kvinders muligheder, lige adg...
Verdensmål 6 Rent vand og sanitet
Verdensmål nr. 6 har til hensigt at understøtte at alle har adgang til rent vand og gode sanitære forhold.
I...