En tur på regnbuen
Natur | Sprog

Vi arbejder med læreplanstemaet natur, science og udeliv samt krop, sanser og bevægelse. Forløbet har fokus på lysets brydning og farver gennem temaet regnbuer.

Introduktion

Regnbuer er noget alle børn kender og forundres over.  At se en regnbue er en æstetisk og sanselig oplevelse som de fleste børn undres over og er optagede af. Hvornår kan man se en regnbue? Hvorfor har den altid den samme farvekombination? Kan man selv lave regnbuer?

Ved at tage udgangspunkt i et for børnene kendt fænomen, regnbuer, går vi på opdagelse i lysets brydning. Vi leder efter steder med regnbuer, forsøger selv at skabe regnbuer og gengiver regnbuer i billede og lyd.

Vi arbejder dermed med regnbuer med den undersøgende tilgang i science, hvor vi undersøger, hvad der skal til for at der opstår en regnbue, og lader børnene eksperimentere med fænomenet.

Samtidig har vi fokus på at udvide sproget ved at undersøge det samme fænomen på mange måder. Vi arbejder både med at udvide ordforrådet og give adgang til  nye begreber som hjælper børnene med at begribe verden.

Gennem sproget arbejder vi med børnenes refleksionsevne når vi går på jagt efter regnbuer i forskellige former og undersøger, hvordan de opstår og om vi selv kan skabe regnbuer.

Sidst men ikke mindst får den sanselige dimension lov til at komme til udtryk, når børnene til dokumentationen skal finde musik som de mener illustrerer en regnbue.

Uddybning af emnet

I denne del af forløbet er vi på jagt efter regnbuer – både hvor vi støder på dem og hvordan vi selv kan lave dem. Der er fokus på dels at undersøge hvor og hvornår regnbuer findes, samt at få øje  på de farvemønstre der indgår i en regnbue og finde ud af, hvornår regnbuer findes. I forløbet er der fundet naturligt forekommende regnbuer, lavet regnbuer med prismer, malet regnbuer m.m. Afslutningsvis findes musik, som børnene synes lyder som regnbuer.

Undervejs tages der billeder, når der stødes på regnbuer.   

Billederne anvendes til at lave en video i WeVideo om regnbuer, hvor børnene selv indsætter billeder til filmen, dikterer teksten og tilsætter musik, som de synes passer til regnbue temaet.

Forslag til yderligere aktiviteter;

Lav en opskrift på regnbuer

Læs myter og sagn om regnbuer (der findes mange)

Mal billeder af regnbuer

Find andre naturfænomener som børnene skal beskrive med musik

Dokumentation

Dokumentationen i forløbet En tur på regnbuen er lavet i WeVideo, hvor billeder af de regnbuer vi  i forløbet er stødt på og har lavet er samlet til en film.

Til hvert billede har børnene dikteret tekst og til sidst har børnene valgt musik de synes lyder som en regnbue.

Det færdige produkt kunne se således ud:

Forløbet trin-for-trin

Børnene kan være med hele vejen gennem processen med at lave filmen. Undervejs i forløbet tages der billeder af de regnbuer vi møder.

Log in på WeVideo og opret et nyt filmprojekt. Billeder og videoklip indsættes. Børnene trykker på optageknappen og fortæller om filmen. Man kan holde pause undervejs. Efterfølgende kan der lægges musik på filmen. Til sidst trykkes på gem og projektet kan udgives på børnetube.

Temaet

Dette inspirationsindlæg er en del af et større tema. Tryk her og gå på opdagelse i dette tema. Her finder du nemlig mange andre inspirationsindlæg a la det, som du sidder med her.

Mere Wevideo

Dette inspirationsindlæg bruger Wevideo, som er et af børnetubes værktøjer. Du kan gå på opdagelse i de mange andre muligheder og funktionaliteter som dette værktøj rummer ved at klikke her.

Kolofon!

Dette forløb er forfattet af Christina Medom, og er udgivet af LærIT under den åbne licens cc:by. Indlægget må deles, gengives og bearbejdes frit, når blot man krediterer ophavet “En tur på regnbuen” cc:by LærIT”