Verdensmål 10 Mindre ulighed
Verdensmål nr. 10
Verdensmål nr. 10 har til hensigt at sikre at alle uanset køn, etnicitet, handicap etc inddrages i fællesskaber og at diskriminerende skikke afskaffes. En af de forskelle dagtilbud kan gøre i den henseende er, at være opmærksomme på, hvad det er for skel, forståelser og logikker der anvendes i forhold til børnene fx omkring køn, alder, etnicitet m.v. og dermed også få øje på andre ligheder børnene imellem end dem vi ofte benytter os af.
Vi tager i forløbet udgangspunkt i den verden børnene kender og kan relatere til, nemlig en begyndende egen identitet omkring køn, færdigheder og deltagelse i fællesskabet. Allerede i børnehavealderen har mange børn en klar ide om hvad piger og drenge er for nogen størrelser, hvilke lege der er for piger og drenge etc. En praksis de voksne ofte kommer til at understøtte ved fx at bruge køn som en måde at inddele børnegruppen til fx aktiviteter.
I forløbet leger vi med at gruppere børnene på andre måder end køn med henblik på at give børnene et blik for at de har mange fællesnævnere på tværs af børnegruppen ud over om de er drenge eller piger.
Vi taler med børnene om forskelle og ligheder på piger og drenge. Vi diskuterer hvad vendinger som ”tøsedreng” og ”at tage noget som en mand” mon betyder og hvorfor man siger sådan.
Vi taler også med børnene om de forskellige lande og kulturer de kommer fra og hvad der er ens og forskellig.
Som en del af forløbet, laver børnene en bog i book creator, hvor de leger med, hvordan man kan lave grupper som handler om andet end at være pige / drenge eller stor / lille, som er skel de ofte selv bruger.
Der bliver taget billede af alle børnene som indsættes i en bog i book creator. Herefter leger børnene med at gruppere sig selv og hinanden efter forskellige temaer; fx hvem der har kæledyr, hvem der har søskende etc.
Undervejs dikterer børnene selv tekst, indtaler små lydklip m.v.
Herefter kan bogen læses enten af børnene selv (fx ved hjælp af højtlæsningsfunktionen) læses af forældrene m.v.
Forslag til yderligere aktiviteter;
Bøger:
”Lasse Leif vil ikke tale menneske-sprog” Mette Finderup
”Store monstre græder ikke” Kalle Guettler
”Axel elsker biler” Hansen / Bartholin
”Jeg ser med mine hænder” Franz-joseph Huainigg
”Den dag da Rikke var Rasmus” Louise Windfeldt
Tal med børnene om, om der findes pigelege / drengelege, pigefarver / drengefarver etc.
Find lege og spil fra forskellige kulturer pog udfør dem sammen med børnene
Udfordre børnene til at lege med andet og andre end de plejer
Andet inspiration
Nyt værktøj til bevægelse
"Gå på Børnetube - for vi skal have bevægelse indenfor!" V introducerer et unikt og nyskabende værktøj på...
Lav flotte slideshows med dine billeder
Det er super nemt at tage dine billeder, og lynhurtigt omdanne dem til et slideshow med overgange og baggrundsmusik....
Nyt værktøj: Collage maker
Lav dine egne flotte collager og plakater Med Collage maker kan du skabe så mange collager, som du vil. Du kan meget...
Lad det gro
Lad det vokse, lad det gro I dette forløb har vi plantet karse og følger vækst processen nøje. Med film og billeder...
Få styr på formerne
Styr på formerne I dette eksempel undersøger vi de forskellige geometriske former. Børnene skal ud i verden og finde...
Kan man lege i slowmotion?
Styr på tempoet I dette eksempel har jeg sat tempoet ned på aktiviteter, der ellers går stærkt. Det er en rigtig sjov...
Info film til to-sproget forældre
Info film til to-sproget forældre Når man har familier fra andre lande, der ikke tale Dansk, har man typisk et...
Verdensmål 2 Stop sult
Verdensmål nr. 2 har til hensigt at sikre at ingen sulter og alle har adgang til god ernæring. Vi har valgt at tage...
Verdensmål 3 Sundhed og trivsel
Verdensmål nr. 3 har til hensigt at sikre at der er færre alvorlige sygdomme, at flere børn får lov at blive voks...
Verdens mål 4 Kvalitetsuddannelse
Verdensmål 4 KvalitetsuddannelseKultur | SprogVerdensmål nr. 4 har til hensigt at sikre alle lige adgang til...