De 4 årstider

De 4 årstider

Indledningsvis kan man have snakke om hvilke glæder man kan have ved de 4 årstider. Fx lave snemand når der er sne om vinteren, bade ved stranden når det er sommer og gjort børnene til medskabere og producenter.

Med udgangspunkt i samtaler, billeder og bøger om de 4 årstider får børnene sat billeder på hvad de 4 årstider betyder. Børnene bliver medskabende af deres egen film da de er med til at både tegne og klippe rekvisitterne. De er hovedpersonerne og ved at de selv bestemmer hvad der skal ske, hvor hurtigt rekvisitterne skal bevæge sig og hvad der skal siges om de forskellige årstider. Børnene skal samarbejde om filmen da de er flere der skal rykke på rekvisitterne og den der tager billeder skal sørge for at alle er klar. Man kan med fordel bruge film kassen så børnene let kan være flere sammen uden at stå i vejen for hinanden.

Af aktiviteter kan man anvende følgende:

–     Dialogisk læsning om de 4 årstider

–     Snak om hvad dagen hedder, hvilken månede det er.

–     Kigger på vejret og kan fortælle hvad vejr det er i dag

–     Collage med de 4 årstider

Andet inspiration