Verdens mål 4 Kvalitetsuddannelse
Verdens mål 4 Kvalitetsuddannelse
Verdensmål nr. 4 har til hensigt at sikre alle lige adgang til kvalitetsuddannelse og fremme alles ulighed for livslang læring. En af de vigtige forskelle dagtilbuddet kan gøre i den henseende, er at skabe interesse hos børnene for bl.a. sprog, både det talte og det skrevne. Vi tager udgangspunkt i den verden børnene kender og kan relatere til, nemlig at kunne genkende og skrive eget navn og derigennem få en begyndende interesse for bogstaver og skrift.
Vi arbejder i forløbet med sprog og kommunikation, hvor vi kombinerer det talte sprog, billedsprog og skriftsprog og lader børnene selv være aktive omkring at anvende sprog både undervejs og i den færdige dokumentation, som børnene laver, hvor de selv fortæller, hvad de hedder, har taget billeder af deres navn og bogstaverne i deres navn, som de efterfølgende selv har sammensat for til sidst at diktere en tekst om dem selv.
De sproglige læringsmuligheder er således mange i forløbet, og der arbejdes både med det talte sprog, billedsprog og skriftsprog i en meningsfuld sammenhæng. Sammen med børnene går vi på jagt efter navne og bogstaver og laver vores egen bog, hvor børnene sammensætter billeder af bogstaver der danner deres navn, dikterer tekst og indsætter billeder af sig selv.
Indledningsvist taler vi med børnene om, hvad alfabetet er for en størrelse og hvad det kan bruges til. Alfabetet på stuen har billeder der illustrerer den lyd bogstaverne har (A= Abe), og børnene kan genkende billedet herfra nærmere end selve bogstavet. Børnene tager billeder af steder hvor deres navne står. Efterfølgende går børnene på bogstavjagt i alfabetet med billeder, som hænger på stuen, for at finde bogstaverne i deres eget navn. (Når de finder et af bogstaverne tager de billeder af bogstavet. Børnene tager også billeder af hinanden.
Herefter laver børnene i fællesskab en bog i BookCreator, hvor de indsætter billedet af sig selv, billedet af deres eget navn og billederne af bogstaverne som er i deres navn. Til sidst dikterer børnene en tekst om sig selv.
Herefter kan bogen læses enten af børnene selv (fx ved hjælp af højtlæsningsfunktionen, læses af forældrene m.v.
Forslag til yderligere aktiviteter;
Se Mathias skal i skole fra FilmCentralen – for de yngste
Syng ABC
Sørg for at pege i teksten når du læser højt for børnene
Lav jeres egne billedillustrationer til alfabetet
Læs Vitello – 28 historier fra A til Å
Se Hr. Skæg som danser, leger og synger sig gennem alfabetet
Lav bogstavskattejagt i dagtilbuddet (find ting der starter med forskellige bogstavlyde)
Lav jeres egen bøger om forskellige emner i BookCreator
Andet inspiration
Nyt værktøj til bevægelse
"Gå på Børnetube - for vi skal have bevægelse indenfor!" V introducerer et unikt og nyskabende værktøj på...
Lav flotte slideshows med dine billeder
Det er super nemt at tage dine billeder, og lynhurtigt omdanne dem til et slideshow med overgange og baggrundsmusik....
Nyt værktøj: Collage maker
Lav dine egne flotte collager og plakater Med Collage maker kan du skabe så mange collager, som du vil. Du kan meget...
Lad det gro
Lad det vokse, lad det gro I dette forløb har vi plantet karse og følger vækst processen nøje. Med film og billeder...
Få styr på formerne
Styr på formerne I dette eksempel undersøger vi de forskellige geometriske former. Børnene skal ud i verden og finde...
Kan man lege i slowmotion?
Styr på tempoet I dette eksempel har jeg sat tempoet ned på aktiviteter, der ellers går stærkt. Det er en rigtig sjov...
Info film til to-sproget forældre
Info film til to-sproget forældre Når man har familier fra andre lande, der ikke tale Dansk, har man typisk et...
Verdensmål 2 Stop sult
Verdensmål nr. 2 har til hensigt at sikre at ingen sulter og alle har adgang til god ernæring. Vi har valgt at tage...
Verdensmål 3 Sundhed og trivsel
Verdensmål nr. 3 har til hensigt at sikre at der er færre alvorlige sygdomme, at flere børn får lov at blive voks...
Verdens mål 4 Kvalitetsuddannelse
Verdensmål 4 KvalitetsuddannelseKultur | SprogVerdensmål nr. 4 har til hensigt at sikre alle lige adgang til...