Naturens mindmap
Natur | Sprog

I dette forløb skal vi se hvordan Mindmeister kan bruges i børnehaven til at arbejde med struktureret med læreplanstemaet natur og naturfænomener.

Introduktion

Institutionen skal tage billeder af dyr i naturen, som de efterfølgende skal indsætte i et mindmap.

Mindmap er måde at organisere indhold på. Det er både kendt som styringsredskab, men bruges også i forbindelse til eksempelvis brainstorm og andre organiseringformer.

Uddybning af emnet

Forløbet bruger Mindmeister til at organisere de forskellige billeder efter kategorier. Kategorier er en metode til at lære børn om sammenhænge selv om ting er forskellige. Selv om ting kan minde om hinanden, er de ikke nødvendigvis i samme kategori og måske er de i virkeligheden meget forskellige.

Følgende punkter danner et godt udgangspunkt for forløbet:

  • Tag på tur i naturen og lad børnene tage billeder af de dyr de finder interessante undervejs. De voksne må selvfølgelig også gerne tage billeder, af de dyr de finder interessante. Det kan give anledning til nogle gode drøftelser når børn og voksne i fællesskab har indsamlet materiale til forløbet.
  • Hjemme i institutionen samler man børnene. Det kan eksempelvis være i en samling. Her introducerer man Mindmeister og de kategorier man vælger at inddrage.
  • Start med kategorierne rovdyr og plantespiser. Senere kan man selv vælge at arbejde med flere kategorier.
  • Tal med børnene om det valgte dyr. Læg fokus på føde og fjender.
  • Husk at det er en god ide at arbejde med et billede af gangen. På den måde kan man uddybe mere og forløbet kan deles op over flere gange.
  • Slut eventuelt af med at lade børnene tegne en tegning, af det valgte dyr.
  • Efterhånden får man skabt et overblik og kan se hvilke dyr der er fjender og hvilke dyr der minder om hinanden.

Dokumentation

Dokumentationen for læreplanstemaet tager afsæt i Mindmeister i Børnetube appen og udmunder i en færdig film der kunne se sådan ud:

Forløbet trin-for-trin

Når du er logget ind i Mindmeister opretter du et nyt mindmap ved at trykke på ny. Vælg et design der passer. Herefter skal du lave et punkt  og indsætte tekst eller billeder i punktetDerefter er det bare at indsætte jeres kategorier, dyr og billeder. Start simpelt og byg mere på efterhånden. Afslutningsvis udgives mindmappet til Børnetube.

Som bruger har man sit eget private bibliotek, hvor man kan arbejde med flere mindmaps ad gangen.

Arbejdet med mindmap i Mindmeister kan naturligvis udfoldes til en lang række andre kategorier i institutionen. Pædagogen kan understøtte processen ved at søge information om dyrene, eventuelt sammen med børnene.

Temaet

Dette inspirationsindlæg er en del af et større tema. Tryk her og gå på opdagelse i dette tema. Her finder du nemlig mange andre inspirationsindlæg a la det, som du sidder med her.

Mere Mindmeister

Dette inspirationsindlæg bruger Meindmeister, som er et af børnetubes værktøjer. Du kan gå på opdagelse i de mange andre muligheder og funktionaliteter som dette værktøj rummer ved at klikke her.

Kolofon!

Dette forløb er forfattet af Kim Byrding, og er udgivet af LærIT under den åbne licens cc:by. Indlægget må deles, gengives og bearbejdes frit, når blot man krediterer ophavet “Naturens Mindmap” cc:by LærIT”

Naturens mindmap

Naturens mindmap

Institutionen skal tage billeder af dyr i naturen, som de efterfølgende skal indsætte i et mindmap.

Mindmap er måde at organisere indhold på. Det er både kendt som styringsredskab, men bruges også i forbindelse til eksempelvis brainstorm og andre organiseringformer.

Forløbet bruger Mindmeister til at organisere de forskellige billeder efter kategorier. Kategorier er en metode til at lære børn om sammenhænge selv om ting er forskellige. Selv om ting kan minde om hinanden, er de ikke nødvendigvis i samme kategori og måske er de i virkeligheden meget forskellige.

Følgende punkter danner et godt udgangspunkt for forløbet:

  • Tag på tur i naturen og lad børnene tage billeder af de dyr de finder interessante undervejs. De voksne må selvfølgelig også gerne tage billeder, af de dyr de finder interessante. Det kan give anledning til nogle gode drøftelser når børn og voksne i fællesskab har indsamlet materiale til forløbet.
  • Hjemme i institutionen samler man børnene. Det kan eksempelvis være i en samling. Her introducerer man Mindmeister og de kategorier man vælger at inddrage.
  • Start med kategorierne rovdyr og plantespiser. Senere kan man selv vælge at arbejde med flere kategorier.
  • Tal med børnene om det valgte dyr. Læg fokus på føde og fjender.
  • Husk at det er en god ide at arbejde med et billede af gangen. På den måde kan man uddybe mere og forløbet kan deles op over flere gange.
  • Slut eventuelt af med at lade børnene tegne en tegning, af det valgte dyr.
  • Efterhånden får man skabt et overblik og kan se hvilke dyr der er fjender og hvilke dyr der minder om hinanden.

Andet inspiration