Naturens mindmap
Natur | Sprog
Introduktion
Institutionen skal tage billeder af dyr i naturen, som de efterfølgende skal indsætte i et mindmap.
Mindmap er måde at organisere indhold på. Det er både kendt som styringsredskab, men bruges også i forbindelse til eksempelvis brainstorm og andre organiseringformer.
Uddybning af emnet
Forløbet bruger Mindmeister til at organisere de forskellige billeder efter kategorier. Kategorier er en metode til at lære børn om sammenhænge selv om ting er forskellige. Selv om ting kan minde om hinanden, er de ikke nødvendigvis i samme kategori og måske er de i virkeligheden meget forskellige.
Følgende punkter danner et godt udgangspunkt for forløbet:
- Tag på tur i naturen og lad børnene tage billeder af de dyr de finder interessante undervejs. De voksne må selvfølgelig også gerne tage billeder, af de dyr de finder interessante. Det kan give anledning til nogle gode drøftelser når børn og voksne i fællesskab har indsamlet materiale til forløbet.
- Hjemme i institutionen samler man børnene. Det kan eksempelvis være i en samling. Her introducerer man Mindmeister og de kategorier man vælger at inddrage.
- Start med kategorierne rovdyr og plantespiser. Senere kan man selv vælge at arbejde med flere kategorier.
- Tal med børnene om det valgte dyr. Læg fokus på føde og fjender.
- Husk at det er en god ide at arbejde med et billede af gangen. På den måde kan man uddybe mere og forløbet kan deles op over flere gange.
- Slut eventuelt af med at lade børnene tegne en tegning, af det valgte dyr.
- Efterhånden får man skabt et overblik og kan se hvilke dyr der er fjender og hvilke dyr der minder om hinanden.
Dokumentation
Dokumentationen for læreplanstemaet tager afsæt i Mindmeister i Børnetube appen og udmunder i en færdig film der kunne se sådan ud:
Forløbet trin-for-trin
Som bruger har man sit eget private bibliotek, hvor man kan arbejde med flere mindmaps ad gangen.
Arbejdet med mindmap i Mindmeister kan naturligvis udfoldes til en lang række andre kategorier i institutionen. Pædagogen kan understøtte processen ved at søge information om dyrene, eventuelt sammen med børnene.
Temaet
Mere Mindmeister
Kolofon!
Naturens mindmap
Naturens mindmap
Institutionen skal tage billeder af dyr i naturen, som de efterfølgende skal indsætte i et mindmap.
Mindmap er måde at organisere indhold på. Det er både kendt som styringsredskab, men bruges også i forbindelse til eksempelvis brainstorm og andre organiseringformer.
Forløbet bruger Mindmeister til at organisere de forskellige billeder efter kategorier. Kategorier er en metode til at lære børn om sammenhænge selv om ting er forskellige. Selv om ting kan minde om hinanden, er de ikke nødvendigvis i samme kategori og måske er de i virkeligheden meget forskellige.
Følgende punkter danner et godt udgangspunkt for forløbet:
- Tag på tur i naturen og lad børnene tage billeder af de dyr de finder interessante undervejs. De voksne må selvfølgelig også gerne tage billeder, af de dyr de finder interessante. Det kan give anledning til nogle gode drøftelser når børn og voksne i fællesskab har indsamlet materiale til forløbet.
- Hjemme i institutionen samler man børnene. Det kan eksempelvis være i en samling. Her introducerer man Mindmeister og de kategorier man vælger at inddrage.
- Start med kategorierne rovdyr og plantespiser. Senere kan man selv vælge at arbejde med flere kategorier.
- Tal med børnene om det valgte dyr. Læg fokus på føde og fjender.
- Husk at det er en god ide at arbejde med et billede af gangen. På den måde kan man uddybe mere og forløbet kan deles op over flere gange.
- Slut eventuelt af med at lade børnene tegne en tegning, af det valgte dyr.
- Efterhånden får man skabt et overblik og kan se hvilke dyr der er fjender og hvilke dyr der minder om hinanden.
Andet inspiration
Nyt værktøj til bevægelse
"Gå på Børnetube - for vi skal have bevægelse indenfor!" V introducerer et unikt og nyskabende værktøj på...
Lav flotte slideshows med dine billeder
Det er super nemt at tage dine billeder, og lynhurtigt omdanne dem til et slideshow med overgange og baggrundsmusik....
Nyt værktøj: Collage maker
Lav dine egne flotte collager og plakater Med Collage maker kan du skabe så mange collager, som du vil. Du kan meget...
Lad det gro
Lad det vokse, lad det gro I dette forløb har vi plantet karse og følger vækst processen nøje. Med film og billeder...
Få styr på formerne
Styr på formerne I dette eksempel undersøger vi de forskellige geometriske former. Børnene skal ud i verden og finde...
Kan man lege i slowmotion?
Styr på tempoet I dette eksempel har jeg sat tempoet ned på aktiviteter, der ellers går stærkt. Det er en rigtig sjov...
Info film til to-sproget forældre
Info film til to-sproget forældre Når man har familier fra andre lande, der ikke tale Dansk, har man typisk et...
Verdensmål 2 Stop sult
Verdensmål nr. 2 har til hensigt at sikre at ingen sulter og alle har adgang til god ernæring. Vi har valgt at tage...
Verdensmål 3 Sundhed og trivsel
Verdensmål nr. 3 har til hensigt at sikre at der er færre alvorlige sygdomme, at flere børn får lov at blive voks...
Verdens mål 4 Kvalitetsuddannelse
Verdensmål 4 KvalitetsuddannelseKultur | SprogVerdensmål nr. 4 har til hensigt at sikre alle lige adgang til...