Det’ råddent
Det råddent
At arbejde med forrådnelsesprocessen giver også et grundlag for at skabe fokus på bæredygtighed og samspillet mellem menneske og natur, fordi ting der ikke kan gå i forrådnelse er hvad vi betragter som forurening. Det giver mulighed for en lang række samtaler om og undersøgelse af miljørelaterede emner. Samtidig giver hele processen børnene mulighed for at tilføje og anvende mange nye ord i deres ordforråd. Et komplekst og nuanceret sprog har en afgørende betydning for børns udvikling og dannelse, idet sprog giver børn mulighed for at ytre sig om tanker, følelser, behov og viden om verden.
I forløbet undersøger vi, hvordan forrådnelse foregår, hvilke ting der rådner i hvilket tempo og hvad der helt præcist sker når ting rådner. Hvordan ser det ud? Hvordan lugter det? Kan alting rådne eller er der noget der ikke kan rådne? Hvorfor? Børnene får gennem undersøgelsen af forrådnelsesprocessen lov til at undersøge og reflektere over processen og fortæller om deres erfaringer med ord og billeder i Tiki Toki.
Undervejs i forløbet kommer sanserne også i spil, da madvarernes lugt og udseende ændrer sig, efterhånden som forrådnelsen går i gang. Dette giver anledning til at undersøge videre hvorfor nogle madvarer ændrer lugt når de rådner og andre ikke gør m.v.
Vi har i dette forløb valgt ting der kan rådne. Der kan også vælges ting der ikke rådner og dermed lægge op til at snakke om miljø og forurening, da ting der ikke kan nedbrydes i naturen jo netop er det der betragtes som forurening.
I denne del af forløbet undersøgere vi, hvad der sker med forskellige slags mad, når det er udenfor køleskabet i flere dage – hvornår og hvordan rådner det?
Vi har taget 3 gennemsigtige plastikbøtter og puttet hhv. en halv peberfrugt, en tomat og en smøreost i hver sin plastikbøtte. Bøtterne er herefter blevet stillet i vindueskarmen. Derefter har vi hver dag kigget i plastikbøtterne for at se, hvordan madvarerne udvikler sig. Vi ser på hvad der sker med madvarerne, lugter til dem og taler om hvorfor der er forskel på, hvordan de opfører sig og hvor hurtigt de bliver dårlige.
Undervejs har vi hver dag taget billeder af madvarerne. Billederne indsættes på en tidslinje i TikiToki, så man kan se den samlede proces. Der kan suppleres med videoklip, hvor børnene fortæller, lydklip m.v.
Forslag til yderligere aktiviteter;
- Lav jeres egen kompostdynge
- Afprøv om planterester, færdigretter, plastik, papir m.m. reagerer på samme måde i forhold til at gå i forrådnelse -Er der ting der ikke kan nedbrydes?
- Undersøg skovbunden – hvad sker der med blade, pinde m.v. når de ligger i skovbunden
- Få børnene til at undersøge affaldet derhjemme – hvad smider vi ud? og hvor kommer det hen? Dette kan lægge op til en undersøgelses af genbrug og affaldshåndtering.
Ved at udvide forløbet om forrådnelse med ovenstående, lægges der også op til at tale med børnene om miljøet, forurening og hvorfor nogen ting ikke må smides i naturen.
Andet inspiration
Nyt værktøj til bevægelse
"Gå på Børnetube - for vi skal have bevægelse indenfor!" V introducerer et unikt og nyskabende værktøj på...
Lav flotte slideshows med dine billeder
Det er super nemt at tage dine billeder, og lynhurtigt omdanne dem til et slideshow med overgange og baggrundsmusik....
Nyt værktøj: Collage maker
Lav dine egne flotte collager og plakater Med Collage maker kan du skabe så mange collager, som du vil. Du kan meget...
Lad det gro
Lad det vokse, lad det gro I dette forløb har vi plantet karse og følger vækst processen nøje. Med film og billeder...
Få styr på formerne
Styr på formerne I dette eksempel undersøger vi de forskellige geometriske former. Børnene skal ud i verden og finde...
Kan man lege i slowmotion?
Styr på tempoet I dette eksempel har jeg sat tempoet ned på aktiviteter, der ellers går stærkt. Det er en rigtig sjov...
Info film til to-sproget forældre
Info film til to-sproget forældre Når man har familier fra andre lande, der ikke tale Dansk, har man typisk et...
Verdensmål 2 Stop sult
Verdensmål nr. 2 har til hensigt at sikre at ingen sulter og alle har adgang til god ernæring. Vi har valgt at tage...
Verdensmål 3 Sundhed og trivsel
Verdensmål nr. 3 har til hensigt at sikre at der er færre alvorlige sygdomme, at flere børn får lov at blive voks...
Verdens mål 4 Kvalitetsuddannelse
Verdensmål 4 KvalitetsuddannelseKultur | SprogVerdensmål nr. 4 har til hensigt at sikre alle lige adgang til...