Det’ råddent

Det råddent

At arbejde med forrådnelsesprocessen giver også et grundlag for at skabe fokus på bæredygtighed og samspillet mellem menneske og natur, fordi ting der ikke kan gå i forrådnelse er hvad vi betragter som forurening. Det giver mulighed for en lang række samtaler om og undersøgelse af miljørelaterede emner. Samtidig giver  hele processen børnene mulighed for at tilføje og anvende mange nye ord i deres ordforråd. Et komplekst og nuanceret sprog har en afgørende betydning for børns udvikling og dannelse, idet sprog giver børn mulighed for at ytre sig om tanker, følelser, behov og viden om verden.

I forløbet undersøger vi, hvordan forrådnelse foregår, hvilke ting der rådner i hvilket tempo og hvad der helt præcist sker når ting rådner. Hvordan ser det ud? Hvordan lugter det? Kan alting rådne eller er der noget der ikke kan rådne? Hvorfor? Børnene får gennem undersøgelsen af forrådnelsesprocessen lov til at undersøge og reflektere over processen og fortæller om deres erfaringer med ord og billeder i Tiki Toki.

Undervejs i forløbet kommer sanserne også i spil, da madvarernes lugt og udseende ændrer sig, efterhånden som forrådnelsen går i gang. Dette giver anledning til at undersøge videre hvorfor nogle madvarer ændrer lugt når de rådner og andre ikke gør m.v.

Vi har i dette forløb valgt ting der kan rådne. Der kan også vælges ting der ikke rådner og dermed lægge op til at snakke om miljø og forurening, da ting der ikke kan nedbrydes i naturen jo netop er det der betragtes som forurening.

I denne del af forløbet undersøgere vi, hvad der sker med forskellige slags mad, når det er udenfor køleskabet i flere dage – hvornår og hvordan rådner det?

Vi har taget 3 gennemsigtige plastikbøtter og puttet hhv. en halv peberfrugt, en tomat og en smøreost i hver sin plastikbøtte. Bøtterne er herefter blevet stillet i vindueskarmen. Derefter har vi hver dag kigget i plastikbøtterne for at se, hvordan madvarerne udvikler sig. Vi ser på hvad der sker med madvarerne, lugter til dem og taler om hvorfor der er forskel på, hvordan de opfører sig og hvor hurtigt de bliver dårlige.

Undervejs har vi hver dag taget billeder af madvarerne. Billederne indsættes på en tidslinje i TikiToki, så man kan se den samlede proces. Der kan suppleres med videoklip, hvor børnene fortæller, lydklip m.v.

Forslag til yderligere aktiviteter;

  • Lav jeres egen kompostdynge
  • Afprøv om planterester, færdigretter, plastik, papir m.m. reagerer på samme måde i forhold til at gå i forrådnelse -Er der ting der ikke kan nedbrydes?
  • Undersøg skovbunden – hvad sker der med blade, pinde m.v. når de ligger i skovbunden
  • Få børnene til at undersøge affaldet derhjemme – hvad smider vi ud? og hvor kommer det hen? Dette kan lægge op til en undersøgelses af genbrug og affaldshåndtering.

Ved at udvide forløbet om forrådnelse med ovenstående,  lægges der også op til at tale med børnene om miljøet, forurening og hvorfor nogen ting ikke må smides i naturen.

Andet inspiration