Lær min kultur at kende
Lær min kultur at kende
Vi lever i dag i en global verden, hvor mange forskellige kulturer mødes i hverdagslivet. Det gælder også i dagtilbuddet, hvor børn med forskellige kulturelle baggrunde, mødes hver dag i børnehaven. Derfor er et fokus på mangfoldighed og plads til forskelle en forudsætningen, for et godt og meningsfuldt liv for børnene i dagtilbuddet.
Kulturer er en del af læreplanerne. Derfor bør de forskellige kulturer medtænkes i udformningen af aktiviteterne i dagtilbuddet.
En måde at arbejde kulturer, er at lave forløb, hvor børnene bliver bevidste om ligheder og forskelle mellem de kulturer, der er repræsenteret i institutionen.
Derigennem bliver børnene klogere på de vilkår og traditioner, der ligger i de respektive børns kulturelle ophav og skaber samtidig mulighed for en begyndende forståelse for dannelse og demokrati.
Forløbet sluttes af med at børnene skaber en fælles bog digital bog lavet i Bookcreator, hvor alle børn aktivt har bidraget med kendetegn fra deres respektive kultur.
Børnene skal være med til at lave en fælles bog om de forskellige kulturer, der er repræsenteret i institutionen. I forløbet bruges Bookcreator fra Børnetube til at lave den digitale bog. I Bookcreator kan man indsætte lyd, billeder, tegninger og film. Du kan lære mere om Bookcreator her.
Hvert barn har sin egen side i bogen, hvor deres respektive kulturelle kendetegn er beskrevet. Forslag til kulturelle kendetegn kunne være:
- Land: Børnene tegner flaget på deres nationalitet. Det kan gøres digitalt på iPad eller på papir. Herefter tages der et billede, som sættes ind i Bookcreator.
- Mad: Bogen indeholder et billede af en egnsret. Institutionen kan lave retten i institutionen. Det kan også være forældrene, der har et billede med af en madret. Alternativt kan der findes billeder på nettet.
- Sprog: Børnene indtaler lyd på deres modersmål. Det kan eventuelt laves på den måde, at børnene siger det samme på deres modersmål, uanset hvor i verdenen de kommer fra. For eksempel: – Jeg hedder Anton og jeg er 4 år gammel.
Derudover kan man udvide bogens indhold som man vil. Her er nogle eksempler:
- Bogen kan udvides med billeder, som børnene har med hjemmefra. Det kan være billeder af ting, der illustrerer kendetegn fra deres familie og kultur.
- I Google maps kan man søge på barnets land eller by. Herefter kan man tage et skærmbillede af landet og sætte det ind i bogen.
Børnene kan tegne et dyr fra deres hjemland eller andet, der er kendetegnende for landet.
Andet inspiration
Nyt værktøj til bevægelse
"Gå på Børnetube - for vi skal have bevægelse indenfor!" V introducerer et unikt og nyskabende værktøj på...
Lav flotte slideshows med dine billeder
Det er super nemt at tage dine billeder, og lynhurtigt omdanne dem til et slideshow med overgange og baggrundsmusik....
Nyt værktøj: Collage maker
Lav dine egne flotte collager og plakater Med Collage maker kan du skabe så mange collager, som du vil. Du kan meget...
Lad det gro
Lad det vokse, lad det gro I dette forløb har vi plantet karse og følger vækst processen nøje. Med film og billeder...
Få styr på formerne
Styr på formerne I dette eksempel undersøger vi de forskellige geometriske former. Børnene skal ud i verden og finde...
Kan man lege i slowmotion?
Styr på tempoet I dette eksempel har jeg sat tempoet ned på aktiviteter, der ellers går stærkt. Det er en rigtig sjov...
Info film til to-sproget forældre
Info film til to-sproget forældre Når man har familier fra andre lande, der ikke tale Dansk, har man typisk et...
Verdensmål 2 Stop sult
Verdensmål nr. 2 har til hensigt at sikre at ingen sulter og alle har adgang til god ernæring. Vi har valgt at tage...
Verdensmål 3 Sundhed og trivsel
Verdensmål nr. 3 har til hensigt at sikre at der er færre alvorlige sygdomme, at flere børn får lov at blive voks...
Verdens mål 4 Kvalitetsuddannelse
Verdensmål 4 KvalitetsuddannelseKultur | SprogVerdensmål nr. 4 har til hensigt at sikre alle lige adgang til...