En mad med baktusser
Natur | Personlig

Vi arbejder med læreplanstemaet natur, science og udeliv samt alsidig personlig udvikling. Forløbet har fokus på hvad der sker, når der kommer bakterier på mad. Hvorfor skal vi egentlig vaske hænder? De fleste børn ved godt at det skal man og mange ved nok også at det har noget at gøre med bakterier, men hvad det betyder mere konkret står måske lidt mere uklart.

Introduktion

Med udgangspunkt i børnenes spørgsmål om noget, som ofte tages for givet undersøges det, hvad der egentlig sker, hvis vi ikke vasker hænder.

Særlig omkring måltider er der i dagtilbud fokus på at øve børnene i at vaske hænder. I forlængelse af at børnene øves i at vaske hænder inden vi spiser, ser vi her på, om det overhovedet gør det en forskel, om vi rører ved mad uden at vaske hænder eller når vi har vasket hænder?

Børnene får på denne måde en meget håndgribelig erfaring med sammenhængen mellem håndvask, bakterier og mad.

Uddybning af emnet

I denne del af forløbet eksperimenterer vi med bakterier. Vi afprøver hvad sker med brød, når brødet berøres når vi enten har vasket hænder, bruger handsker, rører brødet uden at vaske hænder eller hvis mange med beskidte hænder rører ved brødet.

Helt konkret findes der fire skiver brød, som uden at røre ved brødet med bare fingre, tages ud af  posen og lægges på en ren overflade, fx. en tallerken.

Det første stykke brød røres af mange børn, som har været på legepladsen og lege, og som ikke vasker hænder inden de rører brødet. Brødet sendes fra hånd til hånd og børnene rører brødet med flad hånd på begge sider. Herefter puttes brødet i en separat lynlåspose.

Det andet stykke brød rører et enkelt barn ved. Barnet har ligeledes være ude og lege på legepladsen. Barnet rører brødet med flad hånd på begge sider. Denne skive puttes ligeledes i  separat lynlåspose.

Det tredie stykke brød røres ved af et enkelt barn, efter barnet har vasket hænderne så grundigt som barnet kan. Her rører brødet ligeledes med flad hånd på begge sider, og brødet puttes i en separat pose.

Det fjerde stykke brød røres ved med engangshandsker, ligeledes med flad hånd på begge sider, hvorefter brødet puttes i en separat pose.

Brødskiverne ligger nu i hver sin lynlåsplastikpose, så vi kan holde øje med, hvad der nu sker med brødene.

Brødene tilses dagligt, hvor der tages dagligt billeder af de fire stykker brød som er blevet behandlet forskellig for at se, om der er forskellig udvikling og der er mulighed for at tale med børnene om, hvordan de fire stykker brød opfører sig..

Billederne anvendes til at lave en tidslinie i Tiki-Toki, hvor vi kan se, hvordan bakterier påvirker brødet. Børnene kan selv i videoklip, lydklip og tekst fortælle om deres erfaringer i forløbet.

Forslag til yderligere aktiviteter;

Læs Buster Baktus – den store vaske hænder bog

Synge vaske-hænder sang

Læs / se Prinsessen der ikke ville vaske hænder

Lav lignende forsøg med andre madvarer – sker der det samme?

Dokumentation

Dokumentationen i forløbet En mad med baktusser er lavet i Tiki-Toki, hvor Der løbende lægges billeder ind på en tidslinje, så det er muligt at følge, hvordan bakteriefloraen udvikler sig over tid.

Det færdige produkt kunne se således ud:

Forløbet trin-for-trin

Dokumentationen i forløbet Det´råddent er lavet i Tiki-Toki, hvor børnene ved hjælp af billeder af forskellige fødevarer sat i solen udenfor køleskabet.

Der oprette en ny tidslinje i Tiki Toki. Når der skal indsættes nye elementer oprettes en ny begivenhed

Der kan både anvendes billeder og film,  Billederne kan indsættes direkte fra Børnetube. 

TIdslinjen kan ses både i 2D og i 3D.

Den færdige tidslinie kan udgives til Børnetube, hvorfra det bl.a. er muligt at dele med forældrene på intra, tilføje i barnets bog m.m.

Det er også muligt at udskrive tidslinjen, så tidslinjen fx kan hænges i udstillingen på stuen.

 

Temaet

Dette inspirationsindlæg er en del af et større tema. Tryk her og gå på opdagelse i dette tema. Her finder du nemlig mange andre inspirationsindlæg a la det, som du sidder med her.

Mere Tiki toki

Dette inspirationsindlæg bruger Tiki toki, som er et af børnetubes værktøjer. Du kan gå på opdagelse i de mange andre muligheder og funktionaliteter som dette værktøj rummer ved at klikke her.

Kolofon!

Dette forløb er forfattet af Christina Medom, og er udgivet af LærIT under den åbne licens cc:by. Indlægget må deles, gengives og bearbejdes frit, når blot man krediterer ophavet “En mad med baktusser” cc:by LærIT”