En mad med baktusser

Mad med baktusser

Med udgangspunkt i børnenes spørgsmål om noget, som ofte tages for givet undersøges det, hvad der egentlig sker, hvis vi ikke vasker hænder.

Særlig omkring måltider er der i dagtilbud fokus på at øve børnene i at vaske hænder. I forlængelse af at børnene øves i at vaske hænder inden vi spiser, ser vi her på, om det overhovedet gør det en forskel, om vi rører ved mad uden at vaske hænder eller når vi har vasket hænder?

Børnene får på denne måde en meget håndgribelig erfaring med sammenhængen mellem håndvask, bakterier og mad.

I denne del af forløbet eksperimenterer vi med bakterier. Vi afprøver hvad sker med brød, når brødet berøres når vi enten har vasket hænder, bruger handsker, rører brødet uden at vaske hænder eller hvis mange med beskidte hænder rører ved brødet.

Helt konkret findes der fire skiver brød, som uden at røre ved brødet med bare fingre, tages ud af  posen og lægges på en ren overflade, fx. en tallerken.

Det første stykke brød røres af mange børn, som har været på legepladsen og lege, og som ikke vasker hænder inden de rører brødet. Brødet sendes fra hånd til hånd og børnene rører brødet med flad hånd på begge sider. Herefter puttes brødet i en separat lynlåspose.

Det andet stykke brød rører et enkelt barn ved. Barnet har ligeledes være ude og lege på legepladsen. Barnet rører brødet med flad hånd på begge sider. Denne skive puttes ligeledes i  separat lynlåspose.

Det tredie stykke brød røres ved af et enkelt barn, efter barnet har vasket hænderne så grundigt som barnet kan. Her rører brødet ligeledes med flad hånd på begge sider, og brødet puttes i en separat pose.

Det fjerde stykke brød røres ved med engangshandsker, ligeledes med flad hånd på begge sider, hvorefter brødet puttes i en separat pose.

Brødskiverne ligger nu i hver sin lynlåsplastikpose, så vi kan holde øje med, hvad der nu sker med brødene.

Brødene tilses dagligt, hvor der tages dagligt billeder af de fire stykker brød som er blevet behandlet forskellig for at se, om der er forskellig udvikling og der er mulighed for at tale med børnene om, hvordan de fire stykker brød opfører sig..

Billederne anvendes til at lave en tidslinie i Tiki-Toki, hvor vi kan se, hvordan bakterier påvirker brødet. Børnene kan selv i videoklip, lydklip og tekst fortælle om deres erfaringer i forløbet.

Forslag til yderligere aktiviteter;

Læs Buster Baktus – den store vaske hænder bog

Synge vaske-hænder sang

Læs / se Prinsessen der ikke ville vaske hænder

Lav lignende forsøg med andre madvarer – sker der det samme?

Andet inspiration