Flyd eller synk?
Natur | Sprog

Vi arbejder med læreplanstemaet natur, science og udeliv samt sprog og kommunikation. Fokus er i dette forløb på at undersøge om ting kan flyde eller synker.

Introduktion

Hvorfor kan nogen ting flyde mens andre synker? Hvorfor kan man ikke bruge sten som skibe når man sejler på vandpytter mens en korkprop er god at sejle med? Hvorfor kan jeg selv flyde når jeg slapper af men synker hvis jeg ikke slapper af? Hvorfor kan et stort tungt skib sejle, mens en lille sten synker?

Børn har mange spørgsmål til deres omverden og vil gerne vide mere. Med science lægges der op til at vi griber alle disse spørgsmål og hjælper børnene med at undersøge deres omverden og selv gøre sig erfaringer frem for at give børnene det færdige svar. Ved at lade børnene selv undersøge og gøre sig erfaringer med forskellige fænomener, får de en erfaringsbaseret viden, som de kan tage med sig i andre sammenhænge.

Vi arbejder samtidig sprogligt med at udvide børnenes begrebslige verden, og her er netop koblingen mellem børnenes egne erfaringer og samtaler om disse erfaringer vigtige.

I dette forløb afprøver vi en lang række ting flydeevne eller mangel på samme. Ved at forsøge med både ferskvand og saltvand opdager vi, at nogen ting kan flyde i det ene men ikke i det andet – hvorfor nu det?

Uddybning af emnet

I denne del af forløbet eksperimenterer vi med massefylde. Vi prøver om forskellige ting kan flyde eller synke i henholdsvis fersk- og saltvand.

Vi har en spand med ferskvand i og en spand med saltvand i (almindelig køkkensalt opløst i vand) og har valgt en række ting som børnene gerne vil afprøve i forhold til om de kan flyde eller synker (her i forløbet bl.a. en appelsin, en plastikske, en metalske, plastik ting – det kan være hvilken som helst genstand børnenes er optagede af)

Inden vi afprøver om tingene kan flyde eller synke, vejer vi tingene og gætter på om den pågældende ting vil flyde eller synke. Det gør vi for at udfordre børnenes tænkning og bagefter kunne snakke om, hvorfor deres gæt holdt stik eller ikke holdt stik.

Herefter putter vi tingene i vandet en ad gangen – først i ferskvand og derefter i saltvand. (for ikke at få saltvand i ferskvandet)

Vi opdager at nogle ting kan flyde, nogle kan ikke og nogle kan i saltvand men ikke i ferskvand. Dette giver anledning til dialog om, hvad dette betyder.

Undervejs tages der billeder af de forskellige ting når de vejes og når det testes om de flyder eller synker. Der kan også optages video.

Billederne anvendes til at lave en video i WeVideo om at flyde eller synke, hvor børnene selv indsætter billeder til filmen og indtaler til billederne.

Forslag til yderligere aktiviteter;

Afprøv flyde / synke leg i andre typer væske, fx flydende sæbe, mælk, madolie etc

Eksperimenter med forskellige slags skibe – hvor godt sejler de og hvorfor?

Lav små både af korkpropper der kan sejle om kap

Undersøg om ting der vejer det samme fylder det samme

Udvid forløbet med at lave både der kan sejle på vandpytter og brug børnenes erfaringer fra forløbet til at vælge materialer til at lave både af

Dokumentation

Dokumentationen i forløbet Flyd eller synk er lavet i WeVideo, hvor billeder af de ting vi har testet, i fht. om de flyder eller synker, er samlet til en film. Børnene fortæller gennem filmen selv om, hvilke erfaringer de har gjort sig.

Det færdige produkt kunne se således ud:

Forløbet trin-for-trin

Børnene kan være med hele vejen gennem processen med at lave filmen. Mens der testes hvad der kan flyde og synker, tages der billede eller film af de enkelte genstande.

Log in på WeVideo og opret et nyt filmprojekt. Billeder og videoklip indsættes. Børnene trykker på optageknappen og fortæller om filmen. Man kan holde pause undervejs. Efterfølgende kan der lægges musik på filmen. Til sidst trykkes på gem og projektet kan udgives på børnetube.

Temaet

Dette inspirationsindlæg er en del af et større tema. Tryk her og gå på opdagelse i dette tema. Her finder du nemlig mange andre inspirationsindlæg a la det, som du sidder med her.

Mere Wevideo

Dette inspirationsindlæg bruger Wevideo, som er et af børnetubes værktøjer. Du kan gå på opdagelse i de mange andre muligheder og funktionaliteter som dette værktøj rummer ved at klikke her.

Kolofon!

Dette forløb er forfattet af Christina Medom, og er udgivet af LærIT under den åbne licens cc:by. Indlægget må deles, gengives og bearbejdes frit, når blot man krediterer ophavet “En tur på regnbuen” cc:by LærIT”