Flyd eller synk?
Flyd eller synk
Hvorfor kan nogen ting flyde mens andre synker? Hvorfor kan man ikke bruge sten som skibe når man sejler på vandpytter mens en korkprop er god at sejle med? Hvorfor kan jeg selv flyde når jeg slapper af men synker hvis jeg ikke slapper af? Hvorfor kan et stort tungt skib sejle, mens en lille sten synker?
Børn har mange spørgsmål til deres omverden og vil gerne vide mere. Med science lægges der op til at vi griber alle disse spørgsmål og hjælper børnene med at undersøge deres omverden og selv gøre sig erfaringer frem for at give børnene det færdige svar. Ved at lade børnene selv undersøge og gøre sig erfaringer med forskellige fænomener, får de en erfaringsbaseret viden, som de kan tage med sig i andre sammenhænge.
I denne del af forløbet eksperimenterer vi med massefylde. Vi prøver om forskellige ting kan flyde eller synke i henholdsvis fersk- og saltvand.
Vi har en spand med ferskvand i og en spand med saltvand i (almindelig køkkensalt opløst i vand) og har valgt en række ting som børnene gerne vil afprøve i forhold til om de kan flyde eller synker (her i forløbet bl.a. en appelsin, en plastikske, en metalske, plastik ting – det kan være hvilken som helst genstand børnenes er optagede af)
Inden vi afprøver om tingene kan flyde eller synke, vejer vi tingene og gætter på om den pågældende ting vil flyde eller synke. Det gør vi for at udfordre børnenes tænkning og bagefter kunne snakke om, hvorfor deres gæt holdt stik eller ikke holdt stik.
Herefter putter vi tingene i vandet en ad gangen – først i ferskvand og derefter i saltvand. (for ikke at få saltvand i ferskvandet)
Vi opdager at nogle ting kan flyde, nogle kan ikke og nogle kan i saltvand men ikke i ferskvand. Dette giver anledning til dialog om, hvad dette betyder.
Undervejs tages der billeder af de forskellige ting når de vejes og når det testes om de flyder eller synker. Der kan også optages video.
Billederne anvendes til at lave en video i WeVideo om at flyde eller synke, hvor børnene selv indsætter billeder til filmen og indtaler til billederne.
Forslag til yderligere aktiviteter;
Afprøv flyde / synke leg i andre typer væske, fx flydende sæbe, mælk, madolie etc
Eksperimenter med forskellige slags skibe – hvor godt sejler de og hvorfor?
Lav små både af korkpropper der kan sejle om kap
Undersøg om ting der vejer det samme fylder det samme
Udvid forløbet med at lave både der kan sejle på vandpytter og brug børnenes erfaringer fra forløbet til at vælge materialer til at lave både af
Andet inspiration
Nyt værktøj til bevægelse
"Gå på Børnetube - for vi skal have bevægelse indenfor!" V introducerer et unikt og nyskabende værktøj på...
Lav flotte slideshows med dine billeder
Det er super nemt at tage dine billeder, og lynhurtigt omdanne dem til et slideshow med overgange og baggrundsmusik....
Nyt værktøj: Collage maker
Lav dine egne flotte collager og plakater Med Collage maker kan du skabe så mange collager, som du vil. Du kan meget...
Lad det gro
Lad det vokse, lad det gro I dette forløb har vi plantet karse og følger vækst processen nøje. Med film og billeder...
Få styr på formerne
Styr på formerne I dette eksempel undersøger vi de forskellige geometriske former. Børnene skal ud i verden og finde...
Kan man lege i slowmotion?
Styr på tempoet I dette eksempel har jeg sat tempoet ned på aktiviteter, der ellers går stærkt. Det er en rigtig sjov...
Info film til to-sproget forældre
Info film til to-sproget forældre Når man har familier fra andre lande, der ikke tale Dansk, har man typisk et...
Verdensmål 2 Stop sult
Verdensmål nr. 2 har til hensigt at sikre at ingen sulter og alle har adgang til god ernæring. Vi har valgt at tage...
Verdensmål 3 Sundhed og trivsel
Verdensmål nr. 3 har til hensigt at sikre at der er færre alvorlige sygdomme, at flere børn får lov at blive voks...
Verdens mål 4 Kvalitetsuddannelse
Verdensmål 4 KvalitetsuddannelseKultur | SprogVerdensmål nr. 4 har til hensigt at sikre alle lige adgang til...