Kommunikation og sprog
Pædagogiske mål for læreplanstemaet Kommunikation og sprog
Det pædagogiske arbejde med læreplanstemaet Kommunikation og sprog skal tage udgangspunkt i beskrivelsen af temaet og to pædagogiske mål målrettet børn i aldersgruppen 0-5 år.
De to pædagogiske mål er følgende:
1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden.
2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber.
§ 7 i bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer
Lad det gro
Lad det vokse, lad det gro I dette forløb har vi plantet karse og følger vækst processen nøje. Med film og billeder dokumentere børnene karsen fra frø, spire, vækst og som færdig karse. De kan eksperimentere hvad der sker hvis man glemmer at vande, vander med...
Få styr på formerne
Styr på formerne I dette eksempel undersøger vi de forskellige geometriske former. Børnene skal ud i verden og finde former, tage billeder af dem. Det kan også være børnene laver former med deres kroppe på en græsplane som i også fotografere. Tilbage i Børnehaven...
Kulør på
Fantastiake farver Farver er en af de ting man løbende arbejder med gennem hele dagtilbuds tiden. I dette eksempel har børnene taget billeder af ting de kender i forskellige farver. Når alle billederne er samlet kan i sammen med børnene lave jeres egen bladre bog med...
Verdensmål 1 Afskaf fattigdom
Verdensmål nr. 1 har til hensigt at sikre alle lige adgang ressourcer og sikre at ingen lever i fattigdom i nogen form. Vi tager således udgangspunkt i børnenes oplevelse af, hvad der er nødvendigt at have, for at leve et godt liv og hvad man kan undvære.
Verdens mål 4 Kvalitetsuddannelse
Verdensmål 4 KvalitetsuddannelseKultur | SprogVerdensmål nr. 4 har til hensigt at sikre alle lige adgang til kvalitetsuddannelse og fremme alles ulighed for livslang læring. En af de vigtige forskelle dagtilbuddet kan gøre i den henseende, er at skabe interesse hos...
Verdensmål 6 Rent vand og sanitet
Verdensmål nr. 6 har til hensigt at understøtte at alle har adgang til rent vand og gode sanitære forhold.
I forløbet tager vi fat i den erfaringsverden børnene har omkring vand og sanitet og undersøger, hvad en kloak er og hvordan den fungerer.
Verdensmål 7 Bæredygtig energi
Verdensmål nr. 7 har til hensigt at understøtte at flere får adgang til energi ressourcer og at disse ressourcer i stadig større omfang er bæredygtige. Med udgangspunkt i den verden børnene kender og har erfaring med, kigger vi på vindmøller og solceller, som er ting børnene møder i deres hverdag.
Verdensmål 8 Anstændige jobs og økonomi
Verdensmål nr. 8 har til hensigt at understøtte at alle mønd og kvinder i verden har anstændige jobs og får en rimelig løn – herunder også at øve indflydelse på fx iværksætteri. I forløbet tager vi fat i erfaringsverden børnene har omkring arbejde og ser på, hvad man egentlig kan have for et arbejde og hvad mænd og kvinder kan lave for noget arbejde.
Verdensmål 9 Industri, innovation og infrastruktur
Verdensmål nr. 9 har til hensigt at understøtte fremme bl.a. bæredygtig industri og transport. Vi har i forløbet valgt at tage fat i den erfaringsverden børnene har og omsætte verdensmålet til et tema om trafik.
Verdensmål 11 Bæredygtige byer og samfund
Verdensmål nr. 11 har til hensigt bl.a. at sikre at steder mennesker bor er sikre, inkluderende og bæredygtige. I forløbet har fokus været på den erfaringsverden børnene har, hvor følelsen af sikkerhed er relateret til omsorgspersoner og politiet og hvor regler oftest er lavet af de voksne omkring børnene.
Verdensmål 12 Ansvarlig forbrug og produktion
Verdensmål nr. 12 har til hensigt at understøtte at vi bruger vores ressourcer på en forsvarlig måde og reducerer vores affald. Med udgangspunkt i den verden børnene kender og har erfaring med, undersøger vi lokale fødevarer. Hvad skal vi egentlig leve af, hvis vi kun må købe lokal mad?
Verdensmål 14 Livet i havet
Verdensmål nr. 14 har til hensigt at understøtte at vi passer på de ressourcer og det økosystem havet udgør, da havet er både vigtig som miljø og i forhold til fødevarer. Med udgangspunkt i den verden børnene kender og har erfaring med, arbejder vi med det lokale vandmiljø. Vi undersøger hvad der lever i vandet og hvad vi kan spise der kommer fra vandet.
Verdensmål 16 Fred, retfærdighed og stærke institutioner
Verdensmål nr. 16 har til hensigt at understøtte fred og stabilitet i verden. I forløbet tager vi fat i den verden børnene kender og har indflydelse på; nemlig børnefællesskabet i børnehaven. Vi arbejder ud fra spørgsmålet om, hvad der set i børneperspektiv, skal til for at det er rart at være i børnehaven
Hvordan ser jeg ud?
Der er ingen mennesker, der er ens, heller ikke tvillinger. Så selv om vi kan minde om hinanden, er vi alle forskellige. Det betyder, at hvert eneste menneske er unikt.
Lær min kultur at kende
Vi lever i dag i en global verden, hvor mange forskellige kulturer mødes i hverdagslivet. Det gælder også i dagtilbuddet, hvor børn med forskellige kulturelle baggrunde, mødes hver dag i børnehaven.
Sten på rejse
Verden har ikke altid været den samme og den forandrer sig hele tiden. Det kan være ubegribeligt at Danmark engang har været helt dækket af is eller at isen har bevæget sig. At verdensdelene har set helt anderledes ud og være placeret anderledes. At der lige her, hvor jeg står, har været tyk is og levet mamuter eller at hele Danmark har været en stor skov.
Papirflyver challenge
Vi laver i forløbet et eksperimentarium med papirflyvere og undersøger, hvordan form, vægt og materiale har betydning for flyveevne.
Vi registrerer undervejs vægt, flyvelængde m.v. og arbejder således med en begyndende forståelse af matematiske begreber og en undersøgende tilgang, som der lægges op til med fokus på science.
Fra frø til plante
Børnene ser hver dag planter og blomster i haven, på vej til børnehaven, ude på legepladsen, men ved selv at plante frø, passe frøene og se dem blive til små planter, får børnene lov til at opleve glæden ved at få ting til at gro.
Flyd eller synk?
Hvorfor kan nogle ting flyde mens andre synker? Hvorfor kan man ikke bruge sten som skibe når man sejler på vandpytter mens en korkprop er god at sejle med? Hvorfor kan jeg selv flyde når jeg slapper af men synker hvis jeg ikke slapper af? Hvorfor kan et stort tungt skib sejle, mens en lille sten synker?
En tur på regnbuen
Regnbuer er noget alle børn kender og forundres over. At se en regnbue er en æstetisk og sanselig oplevelse som de fleste børn undres over og er optagede af. Hvornår kan man se en regnbue? Hvorfor har den altid den samme farvekombination? Kan man selv lave regnbuer?
Det’ råddent
Forløbet har fokus på nedbrydning / forrådnelsesprocessen og giver også børnene mulighed for at tilføje og anvende mange nye ord i deres ordforråd. Ved at eksperimentere med naturligt forekommende fænomener, gør børnene de første erfaringer med naturvidenskabelige tænke- og analysemåder ved at foretage undersøgelser, udforske sammenhænge og anvende forskellige analoge og digitale redskaber til fastholdelse af erfaringer og oplevelser og til at søge ny viden
Stamtræ
I denne del af forløbet er der fokus på, hvordan børnenes familie ser ud, hvem er i familien og hvilken relation børnene har til de forskellige familiemedlemmer.
Motorik-skattejagt
Vi arbejder med motorik og sprog og i dette forløb har vi fokus på de 18 grundbevægelser der er vigtige forudsætninger for børnenes motoriske udvikling
Udvidet Kimsleg
I forløbet Udvidet kimsleg arbejder vi med de fem sanser, hvor vi undersøger forskellige madvarer ved både at undersøge hvordan maden smager, dufter, ser ud, om det har en lyd og hvordan det føles.
Her bor jeg
I denne del af forløbet er der fokus på børnene selv og børnenes nære miljø. Forløbet giver mulighed for dels at arbejde med børnenes kendskab til lokalområdet, besøge hinandens bopæl og give et indblik i, hvordan børnene i gruppen bor – både hvad der er ens og forskelligt.
De 4 årstider
I dette forløb arbejdes der med de 4 årstider, fokus er på at give børnene viden om de forskellige vejrfænomener de 4 årstider indeholder samt øget ordforråd.
Fokus på forskelligheder
Fokus på forskelligheder Social | SprogVelkommen til dette forløb med billedfortælling ud fra læreplanstemaet Sociale kompetencer med særligt fokus på forskelligheder.Velkommen til dette forløb med billedfortælling ud fra læreplanstemaet Sociale kompetencer med...
Naturens mindmap
Forløbet bruger Mindmeister til at organisere de forskellige billeder efter kategorier. Kategorier er en metode til at lære børn om sammenhænge selv om ting er forskellige. Selv om ting kan minde om hinanden, er de ikke nødvendigvis i samme kategori og måske er de i virkeligheden meget forskellige.
Dialogisk læsning
Vi har med denne aktivitet valgt at fokusere på den pædagogiske praksis omhandlende dialogisk læsning som udviklingsredskab af børns ordforråd samt generelle sprogtilegnelse.
Når sommerfuglen slår vingerne ud
Med Tubestory laver børnene selv deres egen fortælling om sommerfuglenes metamorfos