Kulturelle udtrykformer og værdier

- vælg et inspirationsforløb til læreplanstemaet

Pædagogiske mål for læreplanstemaet Kultur, æstetik og fællesskab

Det pædagogiske arbejde med læreplanstemaet Kultur, æstetik og fællesskab skal tage udgangspunkt i beskrivelsen af temaet og to pædagogiske mål målrettet børn i aldersgruppen 0-5 år. De to pædagogiske mål er følgende:

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.

§ 13 i bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer

Verdensmål 3 Sundhed og trivsel

Verdensmål 3 Sundhed og trivsel

Verdensmål nr. 3 har til hensigt at sikre at der er færre alvorlige sygdomme, at flere børn får lov at blive voksne og at flere har adgang til behandling af sygdomme. Vi har valgt at tage udgangspunkt i den verden børnene kender og arbejder derfor særligt med trivsel.
Verdens mål 4 Kvalitetsuddannelse

Verdens mål 4 Kvalitetsuddannelse

Verdensmål 4 KvalitetsuddannelseKultur | Sprog Verdensmål nr. 4 har til hensigt at sikre alle lige adgang til kvalitetsuddannelse og fremme alles ulighed for livslang læring. En af de vigtige forskelle dagtilbuddet kan gøre i den henseende, er at skabe interesse hos...

Verdensmål 5 Ligestilling mellem kønnene

Verdensmål 5 Ligestilling mellem kønnene

Verdensmål nr. 5 har til hensigt at sikre lighed mellem kønnene med særlig fokus på kvinders muligheder, lige adgang til løn, muligheder, sikkerhed m.m. Vi har valgt at tage udgangspunkt i den verden børnene kender og går derfor på opdagelse i børnenes erfaringer med kønsroller hjemme.
Verdensmål 8 Anstændige jobs og økonomi

Verdensmål 8 Anstændige jobs og økonomi

Verdensmål nr. 8 har til hensigt at understøtte at alle mønd og kvinder i verden har anstændige jobs og får en rimelig løn – herunder også at øve indflydelse på fx iværksætteri. I forløbet tager vi fat i erfaringsverden børnene har omkring arbejde og ser på, hvad man egentlig kan have for et arbejde og hvad mænd og kvinder kan lave for noget arbejde.
Verdensmål 9 Industri, innovation og infrastruktur

Verdensmål 9 Industri, innovation og infrastruktur

Verdensmål nr. 9 har til hensigt at understøtte fremme bl.a. bæredygtig industri og transport. Vi har i forløbet valgt at tage fat i den erfaringsverden børnene har og omsætte verdensmålet til et tema om trafik.
Verdensmål 10 Mindre ulighed

Verdensmål 10 Mindre ulighed

Verdensmål nr. 10 har til hensigt at sikre at alle uanset køn, etnicitet, handicap etc inddrages i fællesskaber og at diskriminerende skikke afskaffes. En af de forskelle dagtilbud kan gøre i den henseende er, at være opmærksomme på, hvad det er for skel, forståelser og logikker der anvendes i forhold til børnene fx omkring køn, alder, etnicitet m.v. og dermed også få øje på andre ligheder børnene imellem end dem vi ofte benytter os af.
Verdensmål 13 Klimaindsats

Verdensmål 13 Klimaindsats

Verdensmål nr. 13 har til hensigt at understøtte at vi passer på vores natur og ikke ved hjælp af forurening ødelægger klimaet yderligere. Desuden er der med målet fokus på genopretning af naturen. Med udgangspunkt i den verden børnene kender og har erfaring med, arbejder vi med kompost og planter.
Verdensmål 15 Livet på land

Verdensmål 15 Livet på land

Verdensmål nr. 15 har til hensigt at beskytte og støtte bæredygtig brug af økosystemer på land. I forløbet tager vi fat i den verden børnene kender og har indflydelse på; nemlig genbrug af materialer i børnenes hverdag.
Verdensmål 17 Partnerskab for handling

Verdensmål 17 Partnerskab for handling

Verdensmål nr. 17 har til hensigt at understøtte engagement og samarbejde omkring verdensmålene. Vi tager udgangspunkt i den verden børnene kender og har erfaring med og arbejder med samarbejde omkring et større byggeprojekt i sandkassen, hvor det er samarbejde i børnefællesskabet der er fokus på.
Lær min kultur at kende

Lær min kultur at kende

Vi lever i dag i en global verden, hvor mange forskellige kulturer mødes i hverdagslivet. Det gælder også i dagtilbuddet, hvor børn med forskellige kulturelle baggrunde, mødes hver dag i børnehaven.
Min livret

Min livret

Vi dykker ned i børnenes livretter, går op opdagelse i hvad de består af og hvordan de smager, og samler det hele til vores egen opskrift eller kogebog i Bookcreator.
Her bor vi

Her bor vi

Vi arbejder med læreplanstemaet Kulturelle udtryksformer og værdier samt natur og naturfænomener. I denne del af forløbet udforsker vi børnenes verden fra det lokale til det globale.
Min ferie med Film X

Min ferie med Film X

Uanset om barnet har været på rejse eller har leget med en ven i byens park, så vil de have en historie at bringe i spil. Historien vækkes til live i en kreativ lille film.
På besøg i kirken

På besøg i kirken

Børnene møder kirken som en del af deres omverden og uanset om de er kristne eller ej, vil de være nysgerrige på hvad der gemmer sig bag de tykke mure.
Spøgelser og følelser

Spøgelser og følelser

Børnene har ofte en fantastisk fantasi. En fantasi der kan føre mange sjove oplevelser med sig. En fantasi der skal dyrkes. Men ind imellem kan fantasien blive frygtindgydende- for tænk hvis der bor et spøgelse under sengen
Puppet Pals og Rullinger

Puppet Pals og Rullinger

Dette forløb starter i det kreative værksted hvor børnene skal lave rullinger, som er små dukker lavet af toiletpapirruller. Børnene skal derefter lave et digitalt dukketeater hvor de præsenterer deres rullinger.
Historien om Lars rendegraver

Historien om Lars rendegraver

Børnene digter en historie, skaber scenerne og tegner dem med gadekridt. Herefter tager de billeder med dem selv som statister/hovedpersoner der fotograferes.