Børnetube tips & tricks

Nyheder og tips om Børnetube og værktøjerne

Verdensmål 16 Fred, retfærdighed og stærke institutioner

Verdensmål 16 Fred, retfærdighed og stærke institutioner

Verdensmål nr. 16 har til hensigt at understøtte fred og stabilitet i verden. I forløbet tager vi fat i den verden børnene kender og har indflydelse på; nemlig børnefællesskabet i børnehaven. Vi arbejder ud fra spørgsmålet om, hvad der set i børneperspektiv, skal til for at det er rart at være i børnehaven

læs mere
Verdensmål 17 Partnerskab for handling

Verdensmål 17 Partnerskab for handling

Verdensmål nr. 17 har til hensigt at understøtte engagement og samarbejde omkring verdensmålene. Vi tager udgangspunkt i den verden børnene kender og har erfaring med og arbejder med samarbejde omkring et større byggeprojekt i sandkassen, hvor det er samarbejde i børnefællesskabet der er fokus på.

læs mere
Hvordan ser jeg ud?

Hvordan ser jeg ud?

Der er ingen mennesker, der er ens, heller ikke tvillinger. Så selv om vi kan minde om hinanden, er vi alle forskellige. Det betyder, at hvert eneste menneske er unikt.

læs mere
Lær min kultur at kende

Lær min kultur at kende

Vi lever i dag i en global verden, hvor mange forskellige kulturer mødes i hverdagslivet. Det gælder også i dagtilbuddet, hvor børn med forskellige kulturelle baggrunde, mødes hver dag i børnehaven.

læs mere
Planlægning af forløb

Planlægning af forløb

Planlægning af et forløb Der kan være mange måder at planlægge på. Her kommer et bud på en fleksibel og dynamisk måde at planlægge et større projekt...

læs mere
Maskering og internt arkiv

Maskering og internt arkiv

Sikkerhed og maskering   Maskering Børnetubeappen indeholder nu en maskeringsfunktionalitet. Dvs en mulighed for at sløre dele af en video...

læs mere
Fordeling af børn

Fordeling af børn

Fordeling af børn Det kan nogen gange være nødvendigt med en oversigt over børnene og voksne. Det kan feks være: fordeling af børn på stuerne...

læs mere
Sten på rejse

Sten på rejse

Verden har ikke altid været den samme og den forandrer sig hele tiden. Det kan være ubegribeligt at Danmark engang har været helt dækket af is eller at isen har bevæget sig. At verdensdelene har set helt anderledes ud og være placeret anderledes. At der lige her, hvor jeg står, har været tyk is og levet mamuter eller at hele Danmark har været en stor skov.

læs mere
Papirflyver challenge

Papirflyver challenge

Vi laver i forløbet et eksperimentarium med papirflyvere og undersøger, hvordan form, vægt og materiale har betydning for flyveevne.
Vi registrerer undervejs vægt, flyvelængde m.v. og arbejder således med en begyndende forståelse af matematiske begreber og en undersøgende tilgang, som der lægges op til med fokus på science.

læs mere
Fra frø til plante

Fra frø til plante

Børnene ser hver dag planter og blomster i haven, på vej til børnehaven, ude på legepladsen, men ved selv at plante frø, passe frøene og se dem blive til små planter, får børnene lov til at opleve glæden ved at få ting til at gro.

læs mere
Flyd eller synk?

Flyd eller synk?

Hvorfor kan nogle ting flyde mens andre synker? Hvorfor kan man ikke bruge sten som skibe når man sejler på vandpytter mens en korkprop er god at sejle med? Hvorfor kan jeg selv flyde når jeg slapper af men synker hvis jeg ikke slapper af? Hvorfor kan et stort tungt skib sejle, mens en lille sten synker?

læs mere
En tur på regnbuen

En tur på regnbuen

Regnbuer er noget alle børn kender og forundres over. At se en regnbue er en æstetisk og sanselig oplevelse som de fleste børn undres over og er optagede af. Hvornår kan man se en regnbue? Hvorfor har den altid den samme farvekombination? Kan man selv lave regnbuer?

læs mere