Børnetube tips & tricks

Nyheder og tips om Børnetube og værktøjerne

Lær min kultur at kende

Lær min kultur at kende

Vi lever i dag i en global verden, hvor mange forskellige kulturer mødes i hverdagslivet. Det gælder også i dagtilbuddet, hvor børn med forskellige kulturelle baggrunde, mødes hver dag i børnehaven.

læs mere
Planlægning af forløb

Planlægning af forløb

Planlægning af et forløb Der kan være mange måder at planlægge på. Her kommer et bud på en fleksibel og dynamisk måde at planlægge et større projekt...

læs mere
Maskering og internt arkiv

Maskering og internt arkiv

Sikkerhed og maskering   Maskering Børnetubeappen indeholder nu en maskeringsfunktionalitet. Dvs en mulighed for at sløre dele af en video...

læs mere
Fordeling af børn

Fordeling af børn

Fordeling af børn Det kan nogen gange være nødvendigt med en oversigt over børnene og voksne. Det kan feks være: fordeling af børn på stuerne...

læs mere
Fra frø til plante

Fra frø til plante

Børnene ser hver dag planter og blomster i haven, på vej til børnehaven, ude på legepladsen, men ved selv at plante frø, passe frøene og se dem blive til små planter, får børnene lov til at opleve glæden ved at få ting til at gro.

læs mere
Flyd eller synk?

Flyd eller synk?

Hvorfor kan nogle ting flyde mens andre synker? Hvorfor kan man ikke bruge sten som skibe når man sejler på vandpytter mens en korkprop er god at sejle med? Hvorfor kan jeg selv flyde når jeg slapper af men synker hvis jeg ikke slapper af? Hvorfor kan et stort tungt skib sejle, mens en lille sten synker?

læs mere
En tur på regnbuen

En tur på regnbuen

Regnbuer er noget alle børn kender og forundres over. At se en regnbue er en æstetisk og sanselig oplevelse som de fleste børn undres over og er optagede af. Hvornår kan man se en regnbue? Hvorfor har den altid den samme farvekombination? Kan man selv lave regnbuer?

læs mere
En mad med baktusser

En mad med baktusser

Med udgangspunkt i børnenes spørgsmål om noget, som ofte tages for givet undersøges det, hvad der egentlig sker, hvis vi ikke vasker hænder. De fleste børn ved godt at det skal man og mange ved nok også at det har noget at gøre med bakterier, men hvad det betyder mere konkret står måske lidt mere uklart.

læs mere
Det’ råddent

Det’ råddent

Forløbet har fokus på nedbrydning / forrådnelsesprocessen og giver også børnene mulighed for at tilføje og anvende mange nye ord i deres ordforråd. Ved at eksperimentere med naturligt forekommende fænomener, gør børnene de første erfaringer med naturvidenskabelige tænke- og analysemåder ved at foretage undersøgelser, udforske sammenhænge og anvende forskellige analoge og digitale redskaber til fastholdelse af erfaringer og oplevelser og til at søge ny viden

læs mere
Min livret

Min livret

Vi dykker ned i børnenes livretter, går op opdagelse i hvad de består af og hvordan de smager, og samler det hele til vores egen opskrift eller kogebog i Bookcreator.

læs mere
Motorik-skattejagt

Motorik-skattejagt

Vi arbejder med motorik og sprog og i dette forløb har vi fokus på de 18 grundbevægelser der er vigtige forudsætninger for børnenes motoriske udvikling

læs mere
Udvidet Kimsleg

Udvidet Kimsleg

I forløbet Udvidet kimsleg arbejder vi med de fem sanser, hvor vi undersøger forskellige madvarer ved både at undersøge hvordan maden smager, dufter, ser ud, om det har en lyd og hvordan det føles.

læs mere