Social udvikling
Pædagogiske mål for læreplanstemaet Social udvikling
Det pædagogiske arbejde med læreplanstemaet Social udvikling skal tage udgangspunkt i beskrivelsen af temaet og to pædagogiske mål målrettet børn i aldersgruppen 0-5 år. De to pædagogiske mål er følgende:
1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn trives og indgår i sociale fællesskaber, og at alle børn udvikler empati og relationer.
2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource, og som bidrager til demokratisk dannelse.
§ 5 i bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer
Lad det gro
Lad det vokse, lad det gro I dette forløb har vi plantet karse og følger vækst processen nøje. Med film og billeder dokumentere børnene karsen fra frø, spire, vækst og som færdig karse. De kan eksperimentere hvad der sker hvis man glemmer at vande, vander med...
Få styr på formerne
Styr på formerne I dette eksempel undersøger vi de forskellige geometriske former. Børnene skal ud i verden og finde former, tage billeder af dem. Det kan også være børnene laver former med deres kroppe på en græsplane som i også fotografere. Tilbage i Børnehaven...
Kan man lege i slowmotion?
Styr på tempoet I dette eksempel har jeg sat tempoet ned på aktiviteter, der ellers går stærkt. Det er en rigtig sjov måde at udforske f.eks. kroppens bevægelser på. Om det er de små der kaster med vand, mel eller gynger eller om det er de store der sjipper, hopper i...
Verdensmål 5 Ligestilling mellem kønnene
Verdensmål nr. 5 har til hensigt at sikre lighed mellem kønnene med særlig fokus på kvinders muligheder, lige adgang til løn, muligheder, sikkerhed m.m. Vi har valgt at tage udgangspunkt i den verden børnene kender og går derfor på opdagelse i børnenes erfaringer med kønsroller hjemme.
Verdensmål 11 Bæredygtige byer og samfund
Verdensmål nr. 11 har til hensigt bl.a. at sikre at steder mennesker bor er sikre, inkluderende og bæredygtige. I forløbet har fokus været på den erfaringsverden børnene har, hvor følelsen af sikkerhed er relateret til omsorgspersoner og politiet og hvor regler oftest er lavet af de voksne omkring børnene.
Verdensmål 16 Fred, retfærdighed og stærke institutioner
Verdensmål nr. 16 har til hensigt at understøtte fred og stabilitet i verden. I forløbet tager vi fat i den verden børnene kender og har indflydelse på; nemlig børnefællesskabet i børnehaven. Vi arbejder ud fra spørgsmålet om, hvad der set i børneperspektiv, skal til for at det er rart at være i børnehaven
Verdensmål 17 Partnerskab for handling
Verdensmål nr. 17 har til hensigt at understøtte engagement og samarbejde omkring verdensmålene. Vi tager udgangspunkt i den verden børnene kender og har erfaring med og arbejder med samarbejde omkring et større byggeprojekt i sandkassen, hvor det er samarbejde i børnefællesskabet der er fokus på.
Fokus på forskelligheder
Fokus på forskelligheder Social | SprogVelkommen til dette forløb med billedfortælling ud fra læreplanstemaet Sociale kompetencer med særligt fokus på forskelligheder.Velkommen til dette forløb med billedfortælling ud fra læreplanstemaet Sociale kompetencer med...
På besøg i kirken
Børnene møder kirken som en del af deres omverden og uanset om de er kristne eller ej, vil de være nysgerrige på hvad der gemmer sig bag de tykke mure.
Kribler det på legepladsen
I dette forløb lægges vægt på at barnet øger sit
kendskab til insekterne på legepladsen, barnet skal sætte ord på sin egen natur fortælling
Historien om Lars rendegraver
Børnene digter en historie, skaber scenerne og tegner dem med gadekridt. Herefter tager de billeder med dem selv som statister/hovedpersoner der fotograferes.
Slip følelserne fri
I forløbet lægges vægt på, at barnet øger sin opmærksomhed ift. empati og indlevelse. Via billeder, lyd skaber barnet en Tubestory om følelser.