Sociale kompetencer

- vælg et inspirationsforløb til læreplanstemaet

Pædagogiske mål for læreplanstemaet Social udvikling

Det pædagogiske arbejde med læreplanstemaet Social udvikling skal tage udgangspunkt i beskrivelsen af temaet og to pædagogiske mål målrettet børn i aldersgruppen 0-5 år. De to pædagogiske mål er følgende:

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn trives og indgår i sociale fællesskaber, og at alle børn udvikler empati og relationer.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource, og som bidrager til demokratisk dannelse.

§ 5 i bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer

Verdensmål 11 Bæredygtige byer og samfund

Verdensmål nr. 11 har til hensigt bl.a. at sikre at steder mennesker bor er sikre, inkluderende og bæredygtige. I forløbet har fokus været på den erfaringsverden børnene har, hvor følelsen af sikkerhed er relateret til omsorgspersoner og politiet og hvor regler oftest er lavet af de voksne omkring børnene.

Min ferie med Film X

Uanset om barnet har været på rejse eller har leget med en ven i byens park, så vil de have en historie at bringe i spil. Historien vækkes til live i en kreativ lille film.

Fokus på forskelligheder

Fokus på forskelligheder Social | Sprog Velkommen til dette forløb med billedfortælling ud fra læreplanstemaet Sociale kompetencer med særligt fokus på forskelligheder. Velkommen til dette forløb med billedfortælling ud fra læreplanstemaet Sociale kompetencer med...

På besøg i kirken

Børnene møder kirken som en del af deres omverden og uanset om de er kristne eller ej, vil de være nysgerrige på hvad der gemmer sig bag de tykke mure.

Puppet Pals og Rullinger

Dette forløb starter i det kreative værksted hvor børnene skal lave rullinger, som er små dukker lavet af toiletpapirruller. Børnene skal derefter lave et digitalt dukketeater hvor de præsenterer deres rullinger.

Kribler det på legepladsen

I dette forløb lægges vægt på at barnet øger sit
kendskab til insekterne på legepladsen, barnet skal sætte ord på sin egen natur fortælling

Historien om Lars rendegraver

Børnene digter en historie, skaber scenerne og tegner dem med gadekridt. Herefter tager de billeder med dem selv som statister/hovedpersoner der fotograferes.

Eventyr på en ny måde

Dette forløb lægger vægt på, at barnet øger sit ordforråd og sin begrebsverden. Det sker ved at arbejde med det samme eventyr på mange forskellige måder.

Slip følelserne fri

I forløbet lægges vægt på, at barnet øger sin opmærksomhed ift. empati og indlevelse. Via billeder, lyd skaber barnet en Tubestory om følelser.