Sociale kompetencer
- vælg et inspirationsforløb til læreplanstemaet
Pædagogiske mål for læreplanstemaet Social udvikling
Det pædagogiske arbejde med læreplanstemaet Social udvikling skal tage udgangspunkt i beskrivelsen af temaet og to pædagogiske mål målrettet børn i aldersgruppen 0-5 år. De to pædagogiske mål er følgende:
1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn trives og indgår i sociale fællesskaber, og at alle børn udvikler empati og relationer.
2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource, og som bidrager til demokratisk dannelse.
§ 5 i bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer
Verdensmål 5 Ligestilling mellem kønnene
Verdensmål nr. 5 har til hensigt at sikre lighed mellem kønnene med særlig fokus på kvinders muligheder, lige adgang til løn, muligheder, sikkerhed m.m. Vi har valgt at tage udgangspunkt i den verden børnene kender og går derfor på opdagelse i børnenes erfaringer med kønsroller hjemme.
Verdensmål 11 Bæredygtige byer og samfund
Verdensmål nr. 11 har til hensigt bl.a. at sikre at steder mennesker bor er sikre, inkluderende og bæredygtige. I forløbet har fokus været på den erfaringsverden børnene har, hvor følelsen af sikkerhed er relateret til omsorgspersoner og politiet og hvor regler oftest er lavet af de voksne omkring børnene.
Verdensmål 16 Fred, retfærdighed og stærke institutioner
Verdensmål nr. 16 har til hensigt at understøtte fred og stabilitet i verden. I forløbet tager vi fat i den verden børnene kender og har indflydelse på; nemlig børnefællesskabet i børnehaven. Vi arbejder ud fra spørgsmålet om, hvad der set i børneperspektiv, skal til for at det er rart at være i børnehaven
Verdensmål 17 Partnerskab for handling
Verdensmål nr. 17 har til hensigt at understøtte engagement og samarbejde omkring verdensmålene. Vi tager udgangspunkt i den verden børnene kender og har erfaring med og arbejder med samarbejde omkring et større byggeprojekt i sandkassen, hvor det er samarbejde i børnefællesskabet der er fokus på.
Min ferie med Film X
Uanset om barnet har været på rejse eller har leget med en ven i byens park, så vil de have en historie at bringe i spil. Historien vækkes til live i en kreativ lille film.
Fokus på forskelligheder
Fokus på forskelligheder Social | Sprog Velkommen til dette forløb med billedfortælling ud fra læreplanstemaet Sociale kompetencer med særligt fokus på forskelligheder. Velkommen til dette forløb med billedfortælling ud fra læreplanstemaet Sociale kompetencer med...
På besøg i kirken
Børnene møder kirken som en del af deres omverden og uanset om de er kristne eller ej, vil de være nysgerrige på hvad der gemmer sig bag de tykke mure.
MIG OG MIT KÆLEDYR – et forløb med videoredigering i wevideo
Dyr er ofte den direkte kanal til gode samtaler om følelser og om hvordan vi behandler hinanden. I dette forløb bruger vi derfor børnenes kæledyr, som et emne med udgangspunkt i børnenes sociale kompetencer.
Puppet Pals og Rullinger
Dette forløb starter i det kreative værksted hvor børnene skal lave rullinger, som er små dukker lavet af toiletpapirruller. Børnene skal derefter lave et digitalt dukketeater hvor de præsenterer deres rullinger.
Kribler det på legepladsen
I dette forløb lægges vægt på at barnet øger sit
kendskab til insekterne på legepladsen, barnet skal sætte ord på sin egen natur fortælling
Historien om Lars rendegraver
Børnene digter en historie, skaber scenerne og tegner dem med gadekridt. Herefter tager de billeder med dem selv som statister/hovedpersoner der fotograferes.
Eventyr på en ny måde
Dette forløb lægger vægt på, at barnet øger sit ordforråd og sin begrebsverden. Det sker ved at arbejde med det samme eventyr på mange forskellige måder.
Slip følelserne fri
I forløbet lægges vægt på, at barnet øger sin opmærksomhed ift. empati og indlevelse. Via billeder, lyd skaber barnet en Tubestory om følelser.