Krop, sanser og bevægelse

Pædagogiske mål for læreplanstemaet Krop, sanser og bevægelse

Det pædagogiske arbejde med læreplanstemaet Krop, sanser og bevægelse skal tage udgangspunkt i beskrivelsen af temaet og to pædagogiske mål målrettet børn i aldersgruppen 0-5 år. De to pædagogiske mål er følgende:

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn oplever krops- og bevægelsesglæde både i ro og i aktivitet, så børnene bliver fortrolige med deres krop, herunder kropslige fornemmelser, kroppens funktioner, sanser og forskellige former for bevægelse.

§ 9 i bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer 

Få styr på formerne

Få styr på formerne

Styr på formerne I dette eksempel undersøger vi de forskellige geometriske former. Børnene skal ud i verden og finde former, tage billeder af dem. Det kan også være børnene laver former med deres kroppe på en græsplane som i også fotografere.  Tilbage i Børnehaven...

Kan man lege i slowmotion?

Kan man lege i slowmotion?

Styr på tempoet I dette eksempel har jeg sat tempoet ned på aktiviteter, der ellers går stærkt. Det er en rigtig sjov måde at udforske f.eks. kroppens bevægelser på. Om det er de små der kaster med vand, mel eller gynger eller om det er de store der sjipper, hopper i...

Verdensmål 2 Stop sult

Verdensmål 2 Stop sult

Verdensmål nr. 2 har til hensigt at sikre at ingen sulter og alle har adgang til god ernæring. Vi har valgt at tage udgangspunkt i den verden børnene kender og ser på hvad børnene spiser i løbet af dagen, hvad kroppen har brug for og hvad kroppen ikke har brug for.

Hvordan ser jeg ud?

Hvordan ser jeg ud?

Der er ingen mennesker, der er ens, heller ikke tvillinger. Så selv om vi kan minde om hinanden, er vi alle forskellige. Det betyder, at hvert eneste menneske er unikt.

Min livret

Min livret

Vi dykker ned i børnenes livretter, går op opdagelse i hvad de består af og hvordan de smager, og samler det hele til vores egen opskrift eller kogebog i Bookcreator.

Motorik-skattejagt

Motorik-skattejagt

Vi arbejder med motorik og sprog og i dette forløb har vi fokus på de 18 grundbevægelser der er vigtige forudsætninger for børnenes motoriske udvikling

Udvidet Kimsleg

Udvidet Kimsleg

I forløbet Udvidet kimsleg arbejder vi med de fem sanser, hvor vi undersøger forskellige madvarer ved både at undersøge hvordan maden smager, dufter, ser ud, om det har en lyd og hvordan det føles.

På opdagelse i kroppen

På opdagelse i kroppen

Ved at bruge Book Creator kan man sammen med børnene skabe en spændende interaktiv bog om kroppen fuld af nysgerrige spørgsmål og gode svar, forslag til aktiviteter og billeder og film af processen. Book Creators mange muligheder for at arbejde multimodalt, gør den oplagt til at arbejde med børns nysgerrighed og skabe ny viden om kroppen.

Slip følelserne fri

Slip følelserne fri

I forløbet lægges vægt på, at barnet øger sin opmærksomhed ift. empati og indlevelse. Via billeder, lyd skaber barnet en Tubestory om følelser.