Personlige kompetente

- vælg et inspirationsforløb til læreplanstemaet

Pædagogiske mål for læreplanstemaet Alsidig personlig udvikling

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og nye måder og får tillid til egne potentialer. Dette skal ske på tværs af blandt andet alder, køn samt social og kulturel baggrund.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte samspil og tilknytning mellem børn og det pædagogiske personale og børn imellem. Det skal være præget af omsorg, tryghed og nysgerrighed, så alle børn udvikler engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse i fællesskaber. Dette gælder også i situationer, der kræver fordybelse, vedholdenhed og prioritering.

§ 3 i bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer

Verdensmål 1 Afskaf fattigdom

Verdensmål 1 Afskaf fattigdom

Verdensmål nr. 1 har til hensigt at sikre alle lige adgang ressourcer og sikre at ingen lever i fattigdom i nogen form. Vi tager således udgangspunkt i børnenes oplevelse af, hvad der er nødvendigt at have, for at leve et godt liv og hvad man kan undvære.
Verdensmål 3 Sundhed og trivsel

Verdensmål 3 Sundhed og trivsel

Verdensmål nr. 3 har til hensigt at sikre at der er færre alvorlige sygdomme, at flere børn får lov at blive voksne og at flere har adgang til behandling af sygdomme. Vi har valgt at tage udgangspunkt i den verden børnene kender og arbejder derfor særligt med trivsel.
Verdensmål 10 Mindre ulighed

Verdensmål 10 Mindre ulighed

Verdensmål nr. 10 har til hensigt at sikre at alle uanset køn, etnicitet, handicap etc inddrages i fællesskaber og at diskriminerende skikke afskaffes. En af de forskelle dagtilbud kan gøre i den henseende er, at være opmærksomme på, hvad det er for skel, forståelser og logikker der anvendes i forhold til børnene fx omkring køn, alder, etnicitet m.v. og dermed også få øje på andre ligheder børnene imellem end dem vi ofte benytter os af.
En mad med baktusser

En mad med baktusser

Med udgangspunkt i børnenes spørgsmål om noget, som ofte tages for givet undersøges det, hvad der egentlig sker, hvis vi ikke vasker hænder. De fleste børn ved godt at det skal man og mange ved nok også at det har noget at gøre med bakterier, men hvad det betyder mere konkret står måske lidt mere uklart.
Stamtræ

Stamtræ

I denne del af forløbet er der fokus på, hvordan børnenes familie ser ud, hvem er i familien og hvilken relation børnene har til de forskellige familiemedlemmer.
Her bor jeg

Her bor jeg

I denne del af forløbet er der fokus på børnene selv og børnenes nære miljø. Forløbet giver mulighed for dels at arbejde med børnenes kendskab til lokalområdet, besøge hinandens bopæl og give et indblik i, hvordan børnene i gruppen bor – både hvad der er ens og forskelligt.
Dialogisk læsning med foto og Wevideo

Dialogisk læsning med foto og Wevideo

Vi har med denne aktivitet valgt at fokusere på den pædagogiske praksis omhandlende dialogisk læsning som udviklingsredskab af børns ordforråd samt generelle sprogtilegnelse.
Mit hjem

Mit hjem

Vi arbejder med familier, boligformer, forståelsen af forskelligheder og følelsen af at høre til. Alt sammen elementer der kan være med til at styrke den grundlæggende forståelse af jeg'et i relation til omgivelserne.
Spøgelser og følelser

Spøgelser og følelser

Børnene har ofte en fantastisk fantasi. En fantasi der kan føre mange sjove oplevelser med sig. En fantasi der skal dyrkes. Men ind imellem kan fantasien blive frygtindgydende- for tænk hvis der bor et spøgelse under sengen
Slip følelserne fri

Slip følelserne fri

I forløbet lægges vægt på, at barnet øger sin opmærksomhed ift. empati og indlevelse. Via billeder, lyd skaber barnet en Tubestory om følelser.