SMTTE. Overblik og retning.
Inspirationsforløb
Verdensmål 1 Afskaf fattigdom
Verdensmål nr. 1 har til hensigt at sikre alle lige adgang ressourcer og sikre at ingen lever i fattigdom i nogen form. Vi tager således udgangspunkt i børnenes oplevelse af, hvad der er nødvendigt at have, for at leve et godt liv og hvad man kan undvære.
Verdensmål 3 Sundhed og trivsel
Verdensmål nr. 3 har til hensigt at sikre at der er færre alvorlige sygdomme, at flere børn får lov at blive voksne og at flere har adgang til behandling af sygdomme. Vi har valgt at tage udgangspunkt i den verden børnene kender og arbejder derfor særligt med trivsel.
Verdens mål 4 Kvalitetsuddannelse
Verdensmål 4 KvalitetsuddannelseKultur | Sprog Verdensmål nr. 4 har til hensigt at sikre alle lige adgang til kvalitetsuddannelse og fremme alles ulighed for livslang læring. En af de vigtige forskelle dagtilbuddet kan gøre i den henseende, er at skabe interesse hos...
Verdensmål 5 Ligestilling mellem kønnene
Verdensmål nr. 5 har til hensigt at sikre lighed mellem kønnene med særlig fokus på kvinders muligheder, lige adgang til løn, muligheder, sikkerhed m.m. Vi har valgt at tage udgangspunkt i den verden børnene kender og går derfor på opdagelse i børnenes erfaringer med kønsroller hjemme.
Verdensmål 6 Rent vand og sanitet
Verdensmål nr. 6 har til hensigt at understøtte at alle har adgang til rent vand og gode sanitære forhold.
I forløbet tager vi fat i den erfaringsverden børnene har omkring vand og sanitet og undersøger, hvad en kloak er og hvordan den fungerer.
Verdensmål 7 Bæredygtig energi
Verdensmål nr. 7 har til hensigt at understøtte at flere får adgang til energi ressourcer og at disse ressourcer i stadig større omfang er bæredygtige. Med udgangspunkt i den verden børnene kender og har erfaring med, kigger vi på vindmøller og solceller, som er ting børnene møder i deres hverdag.
Verdensmål 8 Anstændige jobs og økonomi
Verdensmål nr. 8 har til hensigt at understøtte at alle mønd og kvinder i verden har anstændige jobs og får en rimelig løn – herunder også at øve indflydelse på fx iværksætteri. I forløbet tager vi fat i erfaringsverden børnene har omkring arbejde og ser på, hvad man egentlig kan have for et arbejde og hvad mænd og kvinder kan lave for noget arbejde.
Verdensmål 9 Industri, innovation og infrastruktur
Verdensmål nr. 9 har til hensigt at understøtte fremme bl.a. bæredygtig industri og transport. Vi har i forløbet valgt at tage fat i den erfaringsverden børnene har og omsætte verdensmålet til et tema om trafik.
Verdensmål 10 Mindre ulighed
Verdensmål nr. 10 har til hensigt at sikre at alle uanset køn, etnicitet, handicap etc inddrages i fællesskaber og at diskriminerende skikke afskaffes. En af de forskelle dagtilbud kan gøre i den henseende er, at være opmærksomme på, hvad det er for skel, forståelser og logikker der anvendes i forhold til børnene fx omkring køn, alder, etnicitet m.v. og dermed også få øje på andre ligheder børnene imellem end dem vi ofte benytter os af.
Verdensmål 11 Bæredygtige byer og samfund
Verdensmål nr. 11 har til hensigt bl.a. at sikre at steder mennesker bor er sikre, inkluderende og bæredygtige. I forløbet har fokus været på den erfaringsverden børnene har, hvor følelsen af sikkerhed er relateret til omsorgspersoner og politiet og hvor regler oftest er lavet af de voksne omkring børnene.