Sten på rejse
Natur | Sprog

Vi arbejder med læreplanstemaet natur, science og udeliv samt sprog og kommunikation. I forløbet er der fokus på hvilke sten det er muligt at finde på stranden og hvor de kommer fra.

Introduktion

Verden har ikke altid været den samme og den forandrer sig hele tiden. Det kan være ubegribeligt at Danmark engang har været helt dækket af is eller at isen har bevæget sig. At verdensdelene har set helt anderledes ud og være placeret anderledes. At der lige her, hvor jeg står, har været tyk is og levet mamuter eller at hele Danmark har været en stor skov.

Samtidig har den måde verden er på, både lokalt og globalt, har betydning for, hvordan vi lever. Hvad vi lever af,, hvordan vi bygger vores huse, hvilket tøj vi går i og meget mere.

I dette forløb undersøger vi, hvor sten vi kan finde på stranden egentlig kommer fra. De har nemlig været på rejse. Ved at undersøge, hvor stenene kommer fra, giver det anledning til at tale med børnene om, at verden hele tiden forandrer sig og bevæger sig og tale om, hvordan verden tidligere har set ud, hvordan den ser ud nu og hvordan den måske kommer til at se ud. Det giver mulighed for at undersøge og tale om hvordan den måde verden er på lige nu, har betydning for, den måde vi lever på.

Dette kan også give anledning til at undersøge og tale om, hvordan mennesker andre steder i verden lever og hvorfor.

Uddybning af emnet

I dette forløb starter vi med en tur på stranden, hvor vi samler forskellige sten. Stenene har vi taget med hjem til børnehaven. Hjemme i børnehaven tager vi billeder af stenene og finder, ved hjælp af en bog vi har lånt på biblioteket, ud af, hvor stenene kommer fra ved at sammenligne de sten, vi har samlet, med billeder af sten i bogen.

Vi læser om, hvad de forskellige sten er for en slags, hvordan de måske er dannet og hvor i verden de stammer fra.

Vi kigger på kort, for at forstå hvor de forskellige lande og steder der nævnes i bogen ligger i forhold til Danmark.

Billederne anvendes til at lave en film i Explain Everything, hvor børnene fortæller om de sten de har fundet på stranden og genfortæller, hvad vi har læst om stenene.

Der er således både fokus på at undersøge stenene og hvor de kommer fra samt børnenes før-skriftlige opmærksomhed.

 

Forslag til yderligere aktiviteter;

Lav et solur med stenene

Spil kryds og bolle med stenene som brikker

Find andre havting og undersøg hvad det er

Lav en uro med sten og skaller

Lav stenbilleder, hvor stenene limes på plader

Mal på stenene

Brug samtalen om verdens forandring til at snakke om, hvad der historisk er sket i Danmark – for eksempel istiden og andre tidsaldre – og hvordan det har betydning for, hvordan vi lever

Sammenlign med hvordan man lever i andre lande – hvilke ligheder og forskelle er der – hvorfor?

Dokumentation

Dokumentationen i forløbet Sten på rejse er lavet i Explain Everything, hvor børnene ved hjælp af billeder af stenene og et verdenskort fortæller om hvor stenene kommer fra m.m.

Det færdige produkt kunne se således ud:

Forløbet trin-for-trin

Børnene kan være med hele vejen gennem processen. Vi starter med at tage billeder af de ting der skal være med i projektet.

I Explain Everything oprettes et nyt projekt.

De ønskede billeder klippes ind. Herefter kan tekst, tegning m.v. tilføjes. Til sidst kan børnene indtale deres egen fortælling om det der er på siderne. Som en hjælp kan der på skærmen optages en pil, så børnene kan pege på det, de taler om under optagelsen.

Til sidst kan det færdige produkt udgives via Børnetube og lægges i barnets bog.

Temaet

Dette inspirationsindlæg er en del af et større tema. Tryk her og gå på opdagelse i dette tema. Her finder du nemlig mange andre inspirationsindlæg a la det, som du sidder med her.

Mere Explain Everything

Dette inspirationsindlæg bruger Explain Everything, som er et af børnetubes værktøjer. Du kan gå på opdagelse i de mange andre muligheder og funktionaliteter som dette værktøj rummer ved at klikke her.

Kolofon!

Dette forløb er forfattet af Christina Medom, og er udgivet af LærIT under den åbne licens cc:by. Indlægget må deles, gengives og bearbejdes frit, når blot man krediterer ophavet “Sten på rejse” cc:by LærIT”