Stamtræ
Personlig | Sprog

I dette forløb arbejdes der med begrebet “Stamtræ” og børnene går på opdagelse i deres eget stamtræ, familiens navne og titler.

Introduktion

Vi arbejder med læreplanstemaet alsidige personlig udvikling og i dette forløb har vi fokus på børnenes stamtræ. Vi ser på hvordan barnets familie er sat sammen og hvem der er i barnets familie.

Uddybning af emnet

I denne del af forløbet er der fokus på, hvordan børnenes familie ser ud, hvem er i familien og hvilken relation børnene har til de forskellige familiemedlemmer.

Børnenes forældre har på forhånd sammen med børnene skrevet ned, hvem der er i familien. Har familien billeder, kan disse evt. Medbringes til forløbet.

Efterfølgende laver børnene deres egen film i Explain Everything , hvor billeder af familiemedlemmerne sættes ind.

Mens filmen laves, bruger børnene kendte og nye begreber om familie og familien synliggøres ved hjælp af mindmappet.

Når alle børnene har lavet deres stamtræ, giver det gode muligheder for at tale med hele børnegruppen om, hvordan familierne er ens og forskellige og at familier kan se meget forskellige ud.

Det færdige produkt kan deles via jeres intrasystem eller printes, så det færdige produkt kan hænges op på stuen til videre samtale med børnene.

Forslag til andre aktiviteter;

Tal med børnene om hvad en moster, faster, farbror etc. er

Hvad er forskellen på tvillinger og søskende

Lad børnene lave tegninger af deres familie

Rollelege, hvor børnene prøver forskellige familieroller

Tale med børnene om, hvordan deres familier er ens / forskellige (antal søskende, bor mor og far sammen, har man en moster, har børnene de samme kæledyr etc)

Læs “Forunderlige familier” af Gitte C.B. Lyngbye om forskellige familieformer

Dokumentation

Dokumentationen for læreplanstemaet tager afsæt i Explain Everything, som giver børnene mulighed for selv at fortælle mens de interagerer med skærmen. Fordelen ved Explain Everything er, når der arbejdes med sprog, at der er mulighed for at koble tale og skriftsprog, som børnene dikterer ( eller eventuel skriver selv, i det omfang de kan) hvilket kan være med til at styrke børns før-skriftlige opmærksomhed. Hertil kan børnenes egen fortælling og interaktion med skærmen optages.

Forløbet trin-for-trin

I Explain Everything starter man med at oprette et nyt projekt. Man kan nu tilføje billeder og tekst, som børnene dikterer. Man kan også tegne og skrive i fri hånd. Det betyder at børnene selv kan være med til at skrive og tegne deres stamtræ. Til sidst kan der optages lyd og interaktion med skærmen. Her kan børnene selv fortælle om deres stamtræ, mens deres bevægelse på skærmen optages.

Den færdige film udgives til Børnetube og deles med forældrene via jeres intrasystem.

Temaet

Dette inspirationsindlæg er en del af et større tema. Tryk her og gå på opdagelse i dette tema. Her finder du nemlig mange andre inspirationsindlæg a la det, som du sidder med her.

Mere Explain everything

Dette inspirationsindlæg bruger Explain everything, som er et af børnetubes værktøjer. Du kan gå på opdagelse i de mange andre muligheder og funktionaliteter som dette værktøj rummer ved at klikke her.

Kolofon!

Dette forløb er forfattet af Christina Medom, og er udgivet af LærIT under den åbne licens cc:by. Indlægget må deles, gengives og bearbejdes frit, når blot man krediterer ophavet “Stamtræ” cc:by LærIT”