Spøgelser og følelser
Personlig | Kultur

I dette forløb arbejdes der med børnenes frygt for det uvisse. Alle de ting vi ser eller forestiller os, som vi ikke helt kan forstå. Dette sker gennem børnenes egne fortællinger om spøgelser, og ved åbent og aktivt at gå ind i dialogen omkring det børnene oplever eller forestiller sig

Introduktion

Vi  bruger redskabet “Explain everything” til at arbejde med børnenes egne fortællinger om spøgelser.

I Explain everything kan børnene nemt koble tegning, billeder, lyd og video. De kan tegne de figurer de vil arbejde med eller tage billeder af figurer de har lavet.

Mens børnene fortæller, kan de tegne videre på tegningen, så både tegning og fortælling får sit helt eget udtryk. Hele optagelsen kan gemmes som film og uplades til børnetube.

Med børn i denne aldersgruppe vil det være nødvendigt at de voksne hjælper til med at få fortællingen i gang.

Uddybning af emnet

Dette forløb kan alternativt starte i det kreative værksted, hvor børnene laver spøgelser af strømper, pap, eller tegner eller maler spøgelser. Disse fotograferes og sættes ind i Explain everything.

Forslag til aktiviteter med spøgelser:

  • Læs spøgelses bøger fx. Spøgelser i Rundetårn af Susi Bech eller nogle fra Pixi- bøgernes serie om spøgelser.
  • Lav jeres eget spøgelse rum, hvor I leger med lys og mørke- lommelygter eller selvlysende sticks.
  • Bag spøgelser i marengs.
  • Klip spøgelser ud i hvidt papir og klister dem på sort en sort baggrund.
  • Tag gamle lagner med og klæd jer ud som spøgelser.
  • Lav små spøgelser af gamle hvide sokker og pynt institutionen med.
  • Se måske Monster Buster sammen – og snak om hvem der kan hjælpe, når man ser spøgelser.
  • Inddrag børnenes ideer til flere aktiviteter.

Dokumentation

Dokumentationen for læreplanstemaet tager afsæt i Explain everything på Børnetube og udmunder i en færdig film der kunne se sådan ud:

Forløbet trin-for-trin

Undervejs tages der billeder af børnene. Det er vigtigt at I har et billede af hvert barn. I Explain everything oprettes et nyt projekt og børnenes billeder hentes ind og skæres ud, så det bliver til figurer med børnene.

Nu skal børnene tegne et hus som baggrund og 2-3 spøgelser. Sørg for at spøgelserne ikke hænger sammen med huset, så de kan bevæge sig hver for sig.

Når der er lavet figurer og baggrund kan optagelserne begynde. Dette gøres ved at trykke på den røde optageknap. Barnet fører selv sine figurer rundt på skærmen, og kan også tegne ting undervejs i fortællingen. Det er en fordel at lad barnet legefortælle af flere omgange, da det kan være svært første gang.

Når filmen er færdig uploades den til Børnetube. Herfra deles den ud til forældrene via jeres intra system. Filmen kan også lægges i barnets digitale bog.

Temaet

Dette inspirationsindlæg er en del af et større tema. Tryk her og gå på opdagelse i dette tema. Her finder du nemlig mange andre inspirationsindlæg a la det, som du sidder med her.

Mere Explain

Dette inspirationsindlæg bruger Explain Everything, som er et af børnetubes værktøjer. Du kan gå på opdagelse i de mange andre muligheder og funktionaliteter som dette værktøj rummer ved at klikke her.

Kolofon!

Dette forløb er forfattet af Kit Nørgaard Aabjerg og er udgivet af LærIT under den åbne licens cc:by. Indlægget må deles, gengives og bearbejdes frit, når blot man krediterer ophavet “Følelser og spøgelser” med “Explain everything cc:by LærIT